Invent Medic publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets delårsrapport för kvartal 1, 2024.

Ökande försäljning åttonde kvartalet i rad – tillväxten fortsätter

Invent Medic tillväxtresa fortsatte under det första kvartalet 2024. Under kvartalet var det Efemia Bladder Support som drog upp försäljningen med en tillväxt om hela 50 % jämfört med samma period under förra året.

Sammanfattning av första kvartalet 2024

• Fortsatt stabilt positiv trend med försäljningsökning för åttonde kvartalet i rad.
  • Avtal med tre nya distributörer för Efemia Bladder Support, Amed i Polen, Martimedic i Spanien och Portugal, samt Sidroc Services på Malta.
  • Bolaget utökar produktportföljen med den kvinnliga urindroppssamlaren, UriCap på den svenska marknaden.
  • Störst försäljningstillväxt var i de svenska regionerna där försäljningen fördubblades.

1 januari – 31 mars (jmf kvartal 1, 2023)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 855 (1 656) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till –1 927 ( -2 120) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,05 (-0,06) SEK
  • Likvida medel per den 31 mars uppgick till 1 208 (3 400) KSEK

VD Anna Lindström kommenterar:
– Ännu ett starkt försäljningskvartal med Efemia Bladder Support som driver försäljningen. Samtidigt har bolaget breddad sig med fler produkter under kvartalet vilka under året förväntas bidra positivt till försäljningen. För att ytterligare stärka Bolagets likviditetssituation arbetar vi aktivt med olika lösningar för att tillgodose bolagets kapitalbehov fram till dess att nettoomsättningen genererar positivt kassaflöde.

Anna Lindström, VD

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.