Invent Medic Sweden AB presenterar kvartalsrapport för Q2

Fortsatt försäljningstillväxt trots covid-19-nedstängning i Storbritannien och Tyskland

FÖRSTA HALVÅRET ( januari–juni 2020)

• Bolagets försäljning uppgick till 873 (218) KSEK.
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 8 300 (6 333) KSEK.
  • Resultatet före och efter skatt uppgick till -7 545 (-6 116) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,57 (-0,59) SEK.
  • Likvida medel vid periodens utgång 19 677 (6 572) KSEK.

ANDRA KVARTALET (april–juni 2020)

• Bolagets försäljning uppgick till 471 (101) KSEK
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 4 266 (3 243) KSEK.
  • Resultatet före och efter skatt uppgick till -3 846 (-3 143) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,26 (-0,30) SEK.

VD Karin Bryder sammanfattar kvartalet

Under årets andra kvartal präglades Invent Medics verksamhet av covid-19-pandemin. Vi märkte bland annat tydligt av nedstängningarna i Storbritannien och Tyskland och fick ställa om till enbart digitala möten med distributörer och partners.

Effekterna av pandemin gjorde att den förväntade försäljningstillväxten i Storbritannien till följd av avtalet med nationella NHS  England uteblev,  men vi lyckades trots allt öka den totala försäljningen något jämfört med Q1 vilket är positivt inför framtiden. I Sverige godkändes vår ansökan om en designförändring av Efemia som gör produkten mer attraktiv för användare, och vi tecknade dessutom avtal om inkludering i den stora apotekskedjan Apoteas sortiment. Vi blev tvungna att pausa våra diskussioner om expansion till fler länder  i Europa grund av pandemin, men de har nu återupptagits igen. Däremot kunde vi fortsätta enligt plan med våra förberedelser inför en möjlig lansering av Efemia i USA och andra möjliga marknader utanför Europa. Dessutom står vi fast vid  vår  målsättning att presentera minst en ny produktkandidat till vår produktpipeline innan årets slut.

Denna information är sådan information som Invent Medic Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2020.

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som utvecklar innovativa produkter i syfte att förbättra kvinnors hälsa och livskvalitet. Bolagets produkter ska vara säkra, effektiva och lätta att använda. Invent Medics första produkt Efemia, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot ansträngningsinkontinens (SUI), minskade urinläckaget med i genomsnitt 77 procent vid användning i en klinisk studie. Produkten är baserad på samma vetenskapliga princip som TVT-metoden, den främsta kirurgiska behandlingsmetoden för SUI. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.