Invent Medics TVS godkänd för CE-märkning

Invent Medic Sweden AB (”Invent Medic”) meddelar härmed att bolaget har fått CE-märkningen godkänd för sitt medicintekniska hjälpmedel TVS, vilket innebär att produkten nu är godkänd för försäljning på den europeiska marknaden.  TVS är planerad att marknadslanseras i Sverige efter sommaren 2018.

”Det känns mycket bra att vi fått en godkänd CE-märkning av vår produkt, TVS. Vi fortsätter vårt arbete inför marknadslanseringen som planeras till efter sommaren 2018. Jag ser med stor tillförsikt fram emot att lansera TVS som kommer att kunna hjälpa det stora antal kvinnor som idag känner sig osäkra och obekväma till följd av urinläckage till följd av ansträngningsinkontinens. ”, säger Karin Bryder, VD för Invent Medic.

Denna information är sådan information som Invent Medic Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 juli 2018.

Invent Medic Sweden AB, organisationsnummer 556682-1046, har utvecklat en medicinteknisk produkt benämnd TVS som är ett icke-kirurgiskt hjälpmedel vid kvinnlig ansträngningsinkontinens. TVS är utvecklad i syfte att öka livsglädjen för de många kvinnor som idag känner sig osäkra och bundna av urinläckage pga. ansträngningsinkontinens. Produkten har validerats i en klinisk studie med goda resultat och är patenterad i USA och Europa. TVS baseras på samma vetenskapliga grund och har en liknande verkningsmekanism som den så kallade TVT-metoden, vilken är Golden Standard för kirurgisk behandling av kvinnlig ansträngningsinkontinens. TVS kan dessutom användas under den tiden som andra icke-kirurgiska behandlingar genomförs så att kvinnan direkt kan få en lättnad. Invent Medics vision är att erbjuda nya och innovativa medicintekniska produkter till kvinnor med målsättningen att förbättra deras hälsa och livskvalitet. Erbjudandet ska innefatta säkra, effektiva och trygga produkter som ska vara lätta att använda. Invent Medic Sweden AB är noterat på Spotlight. Ticker är IMS och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. För mer information se www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Taggar: