Skånska företag siktar på Tyskland

Report this content

Tyskland är Sveriges största handelspartner och en viktig marknad med affärsmöjligheter för innovativa skånska företag. Därför lanserar Svenska Handelskammaren i Tyskland och Invest in Skåne nu Horisont Deutschland, ett acceleratorprogram som coachar fem utvalda företag i Skåne som vill ta sig in på den tyska marknaden.

Det sex månader långa programmet startar i vår och är skräddarsytt för att passa deltagarnas unika behov. Genom individuell coachning, workshops och utbildningstillfällen ska företagen få bästa möjliga förutsättningar för att expandera på den tyska marknaden. I slutet av programmet kommer företagen att matchas med potentiella affärspartners i Tyskland.

– Det är viktigt för oss att få kontakt med unga innovativa företag från Sverige, säger Charlotte Roggenbuck, projektledare på Svenska Handelskammaren i Tyskland. Deras idéer och entreprenörsanda inspirerar och sporrar våra medlemmar och kammaren.

Den tyska marknaden är mycket eftertraktad för företag världen över. Därför prioriterade Invest in Skåne företag som är särskilt lämpade för expansion i Tyskland i urvalsprocessen. Bolagens innovativa teknik och avancerade mjukvaruprodukter är dessutom högt efterfrågade på den tyska marknaden. Gemensamt för deltagarna är att de har ett teknikbaserat förhållningssätt till hållbarhet, både miljömässigt och socialt.

Skåne är erkänt som en av de mest dynamiska regionerna i Europa med banbrytande vetenskap och teknik. Regionens starka industrikluster inom teknik gör den till en idealisk miljö för att skapa innovationer i världsklass.

– Skåne och Tyskland överlappar varandra inom tekniksektorn, säger Ulrika Ringdahl, vd för Invest in Skåne. Tyskland har många stora företag och Skåne kan bidra med nya innovativa startups.

De skånska företagen som deltar i acceleratorprogrammet är Elon Road, Precise Biometrics, T-Meeting, Vultus och Quantum Group.