Nio indikatorer på utländska företags verksamhet i Sverige - Sverige attraktivt, men varningssignaler

I Europa är Sverige ett attraktivt land för utländska investeringar. Men länderna i EU-15 förlorar i internationell konkurrenskraft, vilket har lett till en viss stagnation – även för Sveriges del. Detta framgår av rapporten ”Klimatet för utländska investeringar i Sverige 2005”.

I den årliga rapporten Klimatet för utländska investeringar i Sverige som Invest in Sweden Agency, ISA, idag har överlämnat till regeringen redovisas för första gången nio indikatorer för utländska företags verksamhet i Sverige. Riksbankens statistik över inflöden av utländska direktinvesteringar har kompletterats för att ge en bredare bild av Sveriges ställning som investeringsland. - Anledningen till att vi i år tagit fram ett antal nya indikatorer är att Riksbankens statistik redovisar finansiella transaktioner som ensamma säger ganska lite om de utlandsägda företagens investeringar och verksamhet i landet, säger ISAs generaldirektör Kai Hammerich. - Sammanfattningsvis kan sägas att Sverige fortsatt är ett attraktivt land för utländska investeringar, men att en viss stagnation börjat göra sig gällande. - Det är oroande att EU, och då särskilt EU-15, förlorar i konkurrenskraft till mer dynamiska regioner. Att vi över lag klarar oss bra i jämförelser med andra europeiska länder är en klen tröst om Europa som region tappar i konkurrenskraft, säger Kai Hammerich vidare. I ”Klimatrapporten” redovisas bl.a. den internationella utvecklingen av utländska investeringar, Sveriges konkurrenskraft och investeringsklimat samt ett antal förslag för att stärka Sveriges attraktionskraft som investeringsland. Vad kan göras för att stärka Sveriges konkurrenskraft? ISA lämnar i Klimatrapporten ett antal förslag till nya initiativ och satsningar samt förslag på förändringar av befintliga regler. Som exempel kan nämnas: • Fördjupa arbetet med att utveckla svenska strategiska sektorer och profilområden. Fortsatta satsningar på områden som informationsteknologi och telekommunikation (ICT), biovetenskap, personsäkerhet och tillverkning är nödvändiga. • Utveckla Östersjöregionen. Förnya satsningen på att utveckla Östersjöregionen med ökat fokus på den ryska ekonomins utveckling. • Satsa på nya strategiska marknader. Positionera Sverige tidigt som ett attraktivt investeringsland i tillväxtekonomier som Kina, Indien, Gulf-regionen och Ryssland. • Öka kompetensinvandringen. Underlätta inflödet av kompetens bl.a. genom att mildra kraven på arbetsmarknadsprövning. • Gör utbildningssektorn till en ny tillväxtindustri. Öka internationaliseringen av universitet och högskolor. Sverige har goda förutsättningar att attrahera fler utländska studenter och forskare och bli en betydande exportör av utbildningstjänster. • Sänk bolagsskatten till EU-genomsnittet 23 procent. Nivån på bolagsskatten ger investerare en tydlig signal. Den internationella trenden inom EU och OECD går mot lägre bolagsskatter. - Förslagen syftar till att stärka investeringsklimatet och öka Sveriges attraktionskraft gentemot utländska investerare, säger Kai Hammerich. Och med tanke på den betydelse som utländska investeringar har för ekonomisk tillväxt och den ökande konkurrens vi ser från andra länder är det viktigt att vi agerar snabbt. Det är särskilt viktigt nu när vi enligt de flesta bedömare står inför en ny uppgång för utländska investeringar. En uppgång som kommer att omfatta nya sektorer, nya aktörer och nya metoder, säger Hammerich. Ladda ner hela rapporten på www.isa.se/klimatrapport_2005 Ppt-presentation med grafer www.isa.se/klimatrapport_2005_presentation För ytterligare information var vänlig kontakta: Magnus Runnbeck, utredningschef magnus.runnbeck@isa.se, 070 - 269 74 60 Annika Rembe, informationschef annika.rembe@isa.se 070 - 642 78 16