Stärk Sveriges attraktionskraft - Global konkurrens kräver aktiva insatser

Report this content

Sverige behöver en sammanhållen politik för att vara attraktivt för huvudkontor, utveckla svenska spjutspetssektorer och dra till sig utländsk kompetens.

Stärk Sveriges attraktionskraft
- Global konkurrens kräver aktiva insatser

Invest in Sweden Agency, ISA, har idag till regeringen överlämnat rapporten Investeringar i den globala och svenska ekonomin – Vad väntar Sverige? Rapporten analyserar Sveriges konkurrenskraft i ett internationellt perspektiv.

Rekordnivåer men oroande trender
De internationella investeringarna ökade med 38 procent till 1 300 miljarder USD 2006. Preliminära siffror för 2007 visar på en fortsatt uppgång med rekordstora investeringar på över 1 500 miljarder USD. De utländska investeringarna i Sverige trefaldigades från 70 miljarder SEK 2005 till 202 miljarder SEK 2006. Preliminära siffror t.o.m. tredje kvartalet 2007 tyder på en viss avmattning under året. Utsikterna för 2008 är en sämre utveckling för både de globala och svenska investeringarna, främst p.g.a. en vikande ekonomisk konjunktur.

- Sverige har haft en god utveckling av utländska investeringar. Men det finns också mer oroande trender, säger ISA:s generaldirektör Kai Hammerich. - Sverige förlorar huvudkontor, vissa strategiska sektorer, som t.ex. life science-industrin, tappar marknadsandelar och Sverige har en allmänt defensiv hållning till kompetensinvandring.

Konkurrenters satsningar ger resultat
De utländska investeringarnas växande betydelse för länders ekonomiska utveckling och sysselsättning gör att konkurrensen om att attrahera till just ”sitt” land och ”sin” region hela tiden skärps.

Rapporten visar att de länder som når bäst resultat är de som har ett konkurrenskraftigt investeringsklimat och som målmedvetet satsar på strategiskt viktiga sektorer, länder som har en sammanhållen politik för att attrahera utländska investeringar. I flera länder står globaliseringsfrågor högre på den politiska agendan än i Sverige.

ISAs förslag för uthållig konkurrenskraft
För att skapa en miljö för kompetensdrivna utländska investeringar i Sverige lämnar ISA rekommendationer och förslag vad gäller såväl ramvillkor som regeringens engagemang för utländska investeringar, t ex:

Ramvillkor
• Sänk bolagsskatten till EU-genomsnittet 25 procent.
• Effektivisera expertskatten. Gör den mer förutsägbar och förläng tiden till fem år.
• Skapa incitament för FoU. Sänk arbetsgivaravgifterna för FoU-personal.
• Förbättra för utländskt riskkapital. Inrätta en ny fondstruktur som tillåter beskattning i hemlandet.

Nya strukturer
• Skapa nationella utvecklingsprogram inom svensk spjutspetsteknologi, t ex life sciences.
• Satsa på att göra Sverige attraktivt för huvudkontor.
• Intensifiera affärs- och investeringsfrämjandet på tillväxtmarknader.
• Gör investeringsfrämjandet till en del av regeringens näringspolitik.

- Det finns få länder som har så goda förutsättningar som Sverige att ta tillvara de möjligheter som den globala utvecklingen erbjuder, säger Kai Hammerich. - Den potentialen måste vi ta tillvara – och betydligt bättre än vad vi gör idag.

ISA har regeringens uppdrag att göra en sammanfattande bedömning av förhållanden och åtgärder som påverkar investeringsklimatet i Sverige. Rapporten Investeringar i den globala och svenska ekonomin – Vad väntar Sverige? beskriver fakta och aktuella trender.

Utöver huvudrapporten har även tre delstudier tagits fram:

Utländska investeringar i den svenska life science-industrin (Björn Bergstrand på uppdrag av ISA, Lif och Vinnova) jämför Sverige med tre europeiska länder, Kanada och Singapore. Rapporten presenteras vid ett särskilt seminarium den 11 februari.

Huvudkontor i en globaliserad ekonomi (Gunnar Eliasson på uppdrag av ISA) analyserar huvudkontorens roll och vad som krävs för att ett land ska vara attraktivt för lokalisering av huvudkontor. Rapporten presenteras vid ett särskilt pressmöte den 22 februari.

Sveriges attraktionskraft för kompetensdrivna investeringar (Andreas Wigren på uppdrag av ISA) jämför hur Sverige står sig i konkurrensen med fem andra europeiska länder och Kanada vad gäller ramvillkor, satsningar på strategiskt viktiga sektorer och investeringsfrämjande. Rapporten finns tillgänglig den 22 februari.

Ladda ner hela rapporten på www.isa.se/investeringsrapport08
Ladda ner kortversion på www.isa.se/kortversion

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Magnus Runnbeck, utredningschef
magnus.runnbeck@isa.se, 070 - 269 74 60