Svenska snilleblixtar drar västerut

2007-09-27

Sveriges internationella konkurrenskraft bygger på en stark entreprenörsanda och innovationskraft som bland annat syns i landets många framgångsrika inkubatorer och teknikparker. Uppfinnarglädje i Sverige väcks redan i unga år bland annat genom föreningen Snilleblixtarna som stimulerar barns medfödda nyfikenhet, kreativitet, initiativförmåga och självtillit. I början av oktober åker Snilleblixtarna i Sverige till USA för att lära amerikanska barn.

På ambassaden i Washington DC (House of Sweden) och på New York Hall of Science kommer ca 200 amerikanska barn den 2-5 oktober få träning och stimulering i hur fantasi, kreativitet och företagsamhet tar sin form. Detta sker genom att fundera kring och ta fram helt nya idéer och uppfinningar, möjliga som omöjliga.

- Målet med vår verksamhet är att skapa mer kreativa och företagsamma individer med förtroende att lösa problem och se möjligheter, först som barn, student och senare som professionella yrkesutövare. Det gynnar både individerna och Sverige, säger Sofia Björkvi från Snilleblixtarna i Sverige.

I ISA:s verksamhet i USA, investerarrelaterade kontakter med amerikanska företag, är Sveriges innovationskraft en av de mest betydelsefulla faktorerna när ett amerikanskt företag väljer att investera i Sverige.

- Genom att lyfta fram Snilleblixtarna presenterar vi en av de viktiga byggklossarna bakom svenska internationella framgångar genom åren. Våra tänkande barn som vågar och inte är rädda att göra fel, för vägen till rätt går via fel och misstag, säger Tony Svensson, chef för ISA:s verksamhet i Nordamerika.

Invest in Sweden Agency är initiativtagare till detta evenemang som genomförs tillsammans med Snilleblixtarna i Sverige, Sveriges ambassad i Washington och generalkonsulatet i New York.

För ytterligare information:
Filip Johansson, Invest in Sweden Agency, USA