Hedera Group står starka och levererar stabil tillväxt oavsett konjunkturutveckling

Hedera Group är en rikstäckande vård- och omsorgskoncern som via sju dotterbolag erbjuder personlig assistans och bemanning av läkare och sjuksköterskor. Koncernen befinner sig i en expansiv tillväxtfas där de tar marknadsandelar i båda segmenten. Hedera Group är en av få noterade koncerner med fokus på två av omvårdnadssektorns mest expansiva segment. För investerare som vill vara del av en utvecklingsresa i en stabil och samhällsviktig sektor med goda tillväxtmöjlighet är Hedera Group ett intressant alternativ. Vi levererar stabil tillväxt oavsett konjunkturutveckling, vi borde utgöra en självklar del av aktieportföljen.  Det säger Johan Sandström, vd på Hedera Group.

Berätta om Hedera Group och er verksamhet

–Hedera Group är en koncern inom vård och omsorg som grundades 2015. Vi består i dagsläget av totalt sju dotterbolag med fokus på personlig assistans och vårdbemanning. Hedera Group har kontor i olika delar av Sverige och är rikstäckande inom vårdbemanning. Målet är att bli rikstäckande även inom personlig assistans. Vi har varit noterade sedan början av 2016 och vår uttalade ambition har sedan start varit att utvecklas till ett av Sveriges ledande vård- och omsorgsbolag. Under 2023 adderar vi ytterligare ett assistansbolag till Hedera Group, Hemassistans i Varberg.

Tredje kvartalet 2022 utgör Hedera Groups starkaste kvartal så här långt, intäkterna uppgick till 124 miljoner kronor, en ökning med 101 % jämfört med motsvarande kvartal 2021. Samtidigt ökar ni er rörelsemarginal med 2,4 %.  Hur ser Hedera Groups framtida tillväxtagenda ut?

–Vi kommer även fortsättningsvis att växa såväl organiskt som genom förvärv. Vår strategi är att förvärva minst ett bolag per år. På senare år har vi växlat upp tillväxttakten ordentligt och koncernens rullande tolv månaders omsättning uppgår nu till 478,3 MSEK med ett EBITDA-resultat på 23,9 MSEK. Vi har som mål att omsätta 1 miljard kronor och nå en rörelsemarginal på 8 procent 2023/2024. Vi har ett starkt track record och har levererat 23 av 27 kvartal med positivt resultat sedan vi noterades 2016. Vår omsättning och resultat har ökat kvartal efter kvartal sedan Q1 2021.

Vilka faktorer gör Hedera Group till en långsiktigt god investering för presumtiva aktieägare?

–Vårdbemanning och personlig assistans är tjänster som alltid efterfrågas, oavsett konjunktur- och omvärldsutveckling. Vi bedriver en verksamhet med en stark bas på två dynamiska marknader med omfattande tillväxtpotential. Marknaden för personlig assistans är relativt fragmenterad, här har vi möjlighet att bidra till konsolidering och på sikt kunna erbjuda verksamhet i hela Sverige. Detta gör vi genom att förvärva och vidareutveckla intressanta bolag med hög kvalitet och som delar vår värdegrund. Den svenska marknaden för personlig assistans omsätter årligen cirka 30 miljarder kronor, medan marknaden för vårdbemannings omsätter uppskattningsvis cirka 9 miljarder kronor per år. För aktieägare som vill vara del av en tillväxtresa i en samhällsviktig sektor med stor potential är Hedera Group ett utmärkt alternativ.

Fakta: Hedera Group AB (publ) erbjuder assistans och bemanning inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Läkarresurs, Svensk Läkartjänst, Hedera Helse, Hedera Medical, Hedera Nurse, Assistanspoolen, Livsanda Care och Libra Assistans erbjuds bemanning av vård och omsorgspersonal i hela Sverige. Hedera Group är listad på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn HEGR.

www.hederagroup.se

Intervjun i webcast-format: https://www.youtube.com/

#InvestTalks distribueras med Dagens industri - Nordens högsta räckvidd till investerare & intressenter.

Arrangör: Content Relations

Journalist: Annika Wihlborg

Projektledare: Andreas Hörlin

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. förseningar, produktions-, tryck- & färgfel.