Hybridevent: ”Pre-IPO” 17 November 2022, Stockholm Bolagspresentation: Vopy AB (publ), Sven Hattenhauer, Ordförande

Vopy har goda förutsättningar att bli global marknadsledare i det snabbväxande embedded-finance segmentet.

Länk till livesändning från Hybridevent: ”Pre-IPO” 17 November 2022, Stockholm: https://youtu.be/np6trc8ZeiA

Embedded finance är en marknad som växer enormt snabbt. Vopy är ett globalt mjukvaruföretag som levererar produkter och lösningar inom embedded finance i en SaaS modell med betydande skalfördelar. Vopy tidigare i år tecknat avtal med en av Europas största telekomoperatör och intresset för bolagets tjänster är stort. Vopy kraftsamlar nu för att skala upp och möta den starka globala efterfrågan. 2024 siktar Vopy på notering. Det berättar bolagets styrelseordförande Sven Hattenhauer.

Berätta om Vopy och er transaktionsplattform med fokus på embedded finance

–Via vår transaktionsplattform kan konsumentbolag inom bland annat telekom, energi eller sociala media erbjuda digitala plånböcker, internationella överföringar, peer-to-peer betalningar, krediter och betalkort till sina kunder. Vi är en mjukvaruleverantör som med hjälp av vår SaaS tjänst kan erbjuda företag både en API integration eller en färdig ”white-label” app samt nödvändiga regulatoriska tjänster. Vi gör det enkelt för företag att erbjuda finansiella tjänster till sina kunder utan att de själva behöva investera i finansiell kompetens eller bygga upp en plattform.

Hur ser er strategi ut för att få volym i er affär och nå ut med era tjänster till ett stort antal användare globalt?

–Våra embedded finance-lösningar innebär att i princip vilket företag som helst kan erbjuda finansiella tjänster till sina kunder under sitt eget varumärke, det passar särskilt företag med stora återkommande kundvolymer. Genom att inleda samarbete med exempelvis en indisk finansiell partner med flera miljoner kunder når vi snabbt ut till många med våra tjänster. Vår teknologi är extremt skalbar och affärsmodellen, som baseras på implementeringsavgifter samt löpande månadsavgifter för varje användare, har stora möjligheter att accelerera snabbt.

-Vi ser Indien som en framtida nyckelmarknad. Den är en av världens mest expansiva finansiella marknader där utvecklingen går mycket snabbt. Indien är även attraktivt i det korta perspektivet då regionen inte har drabbats av de negativa trender vi ser inom den europeiska finansmarknaden. Tvärtom vibrerar landet av de möjligheter som den snabba utvecklingen ger.

Jag bedömer vår startsträcka för att kunna agera gentemot globala företag med omfattande kundbaser som relativt kort. I dagsläget för vi exempelvis dialoger med flera bolag i Indien där var och ett av dessa har över 20 miljoner användare idag. Vi har en stark pipeline av presumtiva globala kunder, ambitionen är att 4 miljoner människor ska använda vår plattform i slutet av 2024. På fem års sikt är vår målsättning att plattformen ska nyttjas av 70 miljoner användare runtom i världen.

Vad utmärker era embedded finance lösningar, vilka faktorer skiljer er från konkurrenterna?

–Vi är ett B2B2C-bolag, vilket innebär att vi erbjuder en färdig lösning till våra kunders slutanvändare. Detta i kombination med vår multi-tenancy plattform särskiljer oss från många andra embedded finance-bolag. Vår tjänst bygger på en unik och patenterad teknik, som bland annat innebär att bolaget kan arbeta med ett clearingsystem som hanterar både bolagets kunder och kundernas kunder i flera dimensioner. Det innebär i sin tur en möjlighet att hantera stora och många transaktioner både snabbare, säkrare och till lägre kostnader än traditionella banker.

Hur ser er strategi ut för de kommande åren och hur ser du på Vopys långsiktiga tillväxtpotential?

–Under 2022 lägger vi grunden för den verkligt offensiva tillväxttakt vi siktar på att kunna uppnå under 2023, då vi ska aktivera och skala upp volymen av antalet kunder i våra fyra verksamhetsområden. Ambitionen är att nå lönsamhet i samtliga fyra verksamhetsområden under 2023. Under 2024 är planen att Vopy ska noteras. Tillväxttakten på den globala marknaden för embedded finance lösningar bedöms långsiktigt vara mycket hög. Enbart i USA väntas marknaden för embedded finance-lösningar uppgå till 230 miljarder dollar år 2025, medan den globala marknaden bedöms växa till motsvarande 7 200 miljarder dollar vid 2030. Vår ambition är att bli en världsledande leverantör av embedded finance lösningar med fokus på white-label lösningar för neobanker.

Fakta: Vopy är ett svenskt fintech-bolag med målsättningen att bli en världsledande aktör inom embedded finance. Vopys molnbaserade B2B2C-lösningar ger företag möjlighet att erbjuda sina användare finansiella tjänster, som bland annat digitala plånböcker, realtidsbetalningar, krediter och betalkort under kundens eget varumärke. Företagen kan utan större investeringar öka sin kundlojalitet, lönsamhet per användare och sin konkurrenskraft. Tillsammans med sina kunder förändrar Vopy det digitala betallandskapet och ger användare en enklare ekonomisk vardag.

Intervjun distribueras i #InvestTalks bilaga med Dagens industri - Nordens högsta räckvidd till investerare & intressenter.

#InvestTalks ⎮ Hybridevent:  ”Pre-IPO” 17 November 2022, Stockholm

Arrangör: Content Relations

Journalist: Annika Wihlborg

Mediaproduktion: Carl Philip Adolfsson

Projektledare: Andreas Hörlin

Moderator: Richard Murbeck

Plats: Regeringsgatan 29, Stockholm

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. förseningar, produktions-, tryck- & färgfel.