Invest Talks - Sektoranalys Health Care: Coala Life förebygger hjärtsjukdom och vill koppla upp alla världens hjärtan

Förmaksflimmer är en global folksjukdom som drabbar var tredje vuxen människa. Miljontals är diagnostiserade och lika många till anses var odiagnostiserade. Hjärtklappning, oregelbundna hjärtslag och hög puls kan vara tecken på att man håller på att drabbas. Utan rätt behandling ökar förmaksflimmer risken för stroke hela 5 gånger. Medicinteknikbolaget Coala Life har utvecklat Coala Hjärtmonitor, som erbjuder ett helt nytt och enklare sätt att följa sitt hjärta och upptäcka bland annat förmaksflimmer. Det berättar bolagets vd Dan Pitulia.

Ni har utvecklat Coala Hjärtmonitor. Berätta om produkten och vad ni vill åstadkomma med den.

–Coala Hjärtmonitor är en unik medicinteknisk lösning som baseras på mer än tio års forskning och utveckling. Coalan hjälper användaren att i vardagen bättre förstå sitt hjärta, och tidigt upptäcka hjärtsjukdomar såsom förmaksflimmer. Coalan är en smidig innovation som gör det möjligt att få svar direkt i sin smartphone inom bara ett par sekunder. EKG-mätningarna kan enkelt delas med sin vårdgivare. Coala Hjärtmonitor lanserades 2017 och finns i dagsläget i Sverige, USA och Tyskland.

Vad gör Coala Hjärtmonitor så unik?

–Bakgrunden till att vi utvecklade Coala Hjärtmonitor är att den mätutrustning sjukvården ofta använder kräver fysiska besök, har brister i dess träffsäkerhet och ofta leder till långa väntetider. Coalan är unik i att erbjuda patienter och sjukvården en enkel, tillförlitlig och användarvänliglösning som inte kräver några fysiska besök, kan ordineras utan väntetid och ger läkaren möjlighet att enkelt följa patienter över tid och därigenom tidigt kunna sätt in insatser vid behov. Andra viktiga drivkrafter är förstås att fler ska upptäcka sitt hjärtflimmer och därmed kunna behandlas för det i tid, innan de utvecklar andra, mer allvarliga, hjärtsjukdomar.

Kan Coala Hjärtmonitor användas även vid andra hjärt- och kärlsjukdomar?

–Coala Hjärtmonitor tar på bara en minut användarens EKG och kan även användas som ett stetoskop för att lyssna på hjärta och lungorpå distans. Vi genomför nu en klinisk studie tillsammans med en strategisk samarbetspartner i Japan som ska kartlägga om Coala Hjärtmonitor kan tillämpas även på hjärtsviktspatienter. Många hjärtsviktspatienter uppsöker idag läkare alltför sent. Med Coala Hjärtmonitor kan de tidigare upptäcka de första tecknen på hjärtsvikt, vilket gör att de kan behandlas tidigare och därigenom förebygga mer allvarliga tillstånd.

Hur ser den globala tillväxtpotentialen för Coala Life ut?

–En av tre kommer att drabbas av förmaksflimmer som nu är en av världens folksjukdomar. Miljontals har ännu inte diagnostiseras. Enbart i USAgenomförs årligen nästan 80 miljoner läkarbesök bara relaterat till hjärtklappning, som kan varaen indikator på förmaksflimmer. Den potentiella marknaden för Coala Hjärtmonitor är därmed mycket stor.

Kan det bli aktuellt att börsnotera Coala Life framöver?

–Att notera bolaget är definitivt ett intressant alternativ för att kunna finansiera vår fortsatta globala expansion. Vi har dock ännu inget beslutat noteringsdatum så framtiden får utvisa om vi ska notera bolaget eller ej.

Fakta: Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och digital hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av digitala medicintekniska lösningar för digital distansövervakning, analys och screening av hjärtat. Produkterna marknadsförs dels direkt mot konsument genom bland annat Apotek Hjärtat och Lloyds Apotek, dels direkt mot vården för att möjliggöra digitala, patientcentrerade hjärtutredningar utan väntetider.

Läs mer på: coalalife.com/se/investor-relations/
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio investtalks.se

Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se