#InvestTalks: Bioservo Technologies står inför storskaligt marknadsgenombrott i USA och Europa

Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande exoskelett för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget befinner sig i en mycket expansiv fas som inkluderar en intensifierad bearbetning av USA-marknaden, nya kliniska data samt lanseringen av Carbonhand 2.0 gentemot Life Science sektorn.  Det berättar Petter Bäckgren, vd på Bioservo Technologies.

Bioservo är ett bolag med en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen. Berätta om ert ursprung och er affärsidé.

–Bioservo är ett Stockholmsbaserat bolag som grundades 2006. Vi utvecklar bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Vi är verksamma i två segment: Life Science och industri. Vår produkt Carbonhand lanserades redan 2013 under namnet SEM-Glove och har varit tillgänglig för personer med nedsatt handfunktion sedan dess. När vi nu står inför att presentera nya kliniska data som förväntas styrka klinisk evidens och samtidigt introducerar en helt ny produkt gör vi en kraftig satsning inom Life Science.

Ni intensifierar nu er lansering av Ironhand gentemot industrin i USA. Berätta mer om den satsningen.

–Sedan början av 2022 har vi börjat få fler förfrågningar från amerikanska företag inom olika branschsegment där det förekommer handintensiva arbetsuppgifter. För att fånga upp det ökade intresset för Ironhand på den amerikanska marknaden ökar vi under våren vår närvaro och intensifierar de lokala aktiviteterna tillsammans med våra partners. För att fullt ut kunna ta vara på affärspotentialen har vi även tillsatt en regional försäljningschef för Nordamerika. Många företag i USA står inför utmaningar på grund av krävande arbetsmiljöer. Dessa utmaningar består inte bara i handrelaterad utmattning och förslitningsskador, utan också att kunna rekrytera arbetare och få dem att vilja stanna kvar på jobbet när arbetsmiljön är så krävande. Genom att använda Ironhand förbättrar vi arbetsmiljön och gör arbetsuppgifterna mindre krävande.

Den 9 juni presenterar ni nya kliniska data som förväntas påvisa positiva effekter av att använda Carbonhand. Samtidigt lanseras en helt ny version av Carbonhand med utökad funktionalitet och förbättrad användarupplevelse. Vilka satsningar planerar ni framöver i Life Science segmentet?

–9 juni blir en viktig milstolpe för oss då data från iHand-studien, en randomiserad multicenterstudie genomförd av Roessingh Research and Development i Nederländerna, presenteras. Preliminära data visar på lovande resultat vad gäller de primära effektmåtten, förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka. Slutresultatet kommer att presenteras på ett antal vetenskapliga konferenser under året, vilket potentiellt kan bana väg för ett brett kommersiellt genombrott för Carbonhand på den europeiska och senare även den amerikanska Life Science marknaden. Vi har dessutom nyligen tillsatt en nordisk försäljningschef för Life Science. Vår satsning inom Life Science sker mot bakgrund av att vi ser en stor marknadspotential både i Europa och USA, där vi med vår unika teknologi har möjlighet att hjälpa ännu fler patienter att få en ökad livskvalitet.

I höst lanserar ni Carbonhand 2.0 på den europeiska och på sikt även den amerikanska Life Science marknaden. Hur ser marknaden ut?

Carbonhand 2.0 har ett brett användningsområde och är speciellt lämpad för patienter som drabbats av stroke, eller andra neurologiska skador, ryggmärgsskadade patienter eller patienter som drabbats av en olycka. Vår produkt kan ha stor inverkan på livskvaliteten för alla patienter med nedsatt greppförmåga. Vi uppskattar att vi under de kommande åren kan nå ut med Carbonhand 2.0 till drygt 30 000 patienter, bara i USA, vilket motsvarar ett marknadsvärde på 250 miljoner dollar.

Vilka faktorer gör Bioservo till ett intressant bolag att investera i?

–Vår unika särställning på marknaden med världsledande och patenterade kraftförstärkande exoskelett för handen är självklart en av våra främsta konkurrensfördelar. Vi är det enda bolaget som har utvecklat exoskelettprodukter med fokus på kraftförstärkning i greppet gentemot såväl industrin som Life Science sektorn. Vi står nu inför en kraftsamling med nya forskningsdata och en ny produktlansering gentemot Life Science sektorn. Samtidigt skalar vi upp vår bearbetning av industribolag i USA, där intresset för Ironhand hittills varit mycket stort.

Hur ser du på Bioservos framtida tillväxtpotential?

Med tanke på de utmaningar många företag med greppintensiva arbetsuppgifter står inför bedömer jag våra framtidsutsikter som mycket goda. I somliga av dessa branscher står handrelaterade skador för uppemot 50 procent av de arbetsrelaterade skadorna. Genom att erbjuda medarbetare Ironhand underlättas företagens arbete med att rekrytera och behålla medarbetare. Sammanfattningsvis bedömer jag vår tillväxtpotential som mycket hög.

Fakta: Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Samtliga produkter och system är baserade på Bioservos prisbelönta och patenterade SEM-teknik. Bioservo Technologies är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn BIOS.

Läs mer på: https://www.bioservo.com

Dagens industri E-tidning: https://etidning.di.se

Di.se: https://www.di.se/pressreleaser/2022/06/08/invest-talks-content-relations-sverige-investtalks-bioservo-technologies-star-infor-storskaligt/

Webcast: https://youtu.be/kepw4jENmIc

Podcast: https://open.spotify.com/episode/4NyoIBqIMZL977sHsLnsSx?si=a87786443356468a

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.