#InvestTalks: Pila Pharma bygger en pipeline och är på god väg att utveckla nytt läkemedel i tablettform mot typ 2-diabetes

Det Malmöbaserade bioteknikbolaget Pila Pharma är först i världen med att ha lyckats utveckla en tablettbehandling som blockerar den så kallade ”chili-receptorn” som är har visat första tecken på att vara effektiv samtidigt som säker och kan bli billig för diabetespatienter. Pila Pharma utvecklar en helt ny kategori diabetesläkemedel med en tillräckligt attraktiv kostnadsbild för att på sikt kunna tillgängliggöras även för diabetiker i tredje världen som saknar sjukförsäkring. Snart startas prekliniska studier som ska bana väg för en fas 2b-studie på diabetespatienter. Det berättar Pila Pharmas grundare Dorte X Gram.

Pila Pharma utvecklar en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnostiserad typ 2 diabetes samt kan troligen användas mot andra inflammatoriska sjukdomar. Vilka faktorer utmärker er läkemedelskandidat XEN-D0501?

Jag grundade Pila Pharma 2014 efter att ha arbetat med läkemedelsutveckling i många år, bland annat på Novo Nordisk. Vi utvecklar en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnostiserad typ 2 diabetes som tillsammans med andra glukosreglerande läkemedel kan skjuta upp behandling med insulin och förhindra och fördröja att patienter utvecklar de allvarliga sjukdomstillstånd som är förknippade med senare stadier av diabetes. Vår läkemedelskandidat baseras på blockeringen av en chili-receptor som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter, en medicinsk upptäckt som belönats med Nobelpriset. Den substans som vi köpt rättigheterna till är redan testad i läkemedelssamanhang. Den har därför stora chanser att fungera bra som läkemedel mot diabetes typ 2

Hur långt har ni kommit i utvecklingen av XEN-D0501?

–Vi har nyligen slutfört tillverkning av API för ytterligare tre månaders prekliniska studier som ska bana väg för den huvudsakliga tre månaders fas 2b-studien i diabetespatienter. Kliniska studien är planerad att starta under första delen av 2023. När vår fas II-studie är avslutad är vår ambition att inleda samarbete med ett större läkemedelsbolag med fokus på diabetes. Tillsammans kan vi genomföra de fortsatta fas 3 studierna och så småningom förhoppningsvis även lansera XEN-D0501 på den globala marknaden. Vi har samtidigt skalat upp vår organisation och sökt tillstånd för att utveckla fler läkemedelskandidater baserat på vår patenterade chilireceptor.

Diabetes typ 2 är en snabbväxande global pandemi. Hur ser den kommersiella potentialen ut för er läkemedelskandidat XEN-D0501 på den globala marknaden?

–Runtom i världen finns ofattbara 537 miljoner diabetiker, vilket motsvarar uppskattningsvis 8 till 10 procent av världens befolkning. Uppskattningsvis har 90 procent av alla diabetiker typ 2-diabetes men bara 5 till 10 % av de får tillräcklig bra behandling. Trots att stora framsteg gjorts med behandling av diabetes återstår därför ett stort omättat behov av behandlingar som är effektiva, säkra och tillgängliga och prisvärda. Vår läkemedelskandidat svarar därmed upp till ett mycket omfattande globalt medicinskt behov.

Den aktiva substansen i er läkemedelskandidat kan även tillämpas på andra inflammatoriska sjukdomar. Berätta om ert arbete med att bygga upp en pipeline, en portfölj av flera läkemedelskandidater.

–Vi har tidigare sagt att XEN-D0501 har potential att vara användbar som behandling för andra sjukdomar där neurogen inflammation spelar roll, och vi kommer att fortsätta på den vägen för att på sikt utveckla en pipeline med fokus på TRP som plattformsteknologi. I april 2022 ansökte vi om Orphan Drug Designation, sårläkemedelsstatus i USA för XEN-D0501. Syftet är att ta fram en behandling av en sjukdom förknippad med smärta på grund av neurogen inflammation. Förutsatt att Orphan Drug Designation erhålls av FDA, avser vi att söka finansiering för att initiera kliniska fas 2/3-studier för att testa säkerheten och effekten av XEN-D0501 vid den sällsynta sjukdomen i syfte att registrera en produkt med särläkemedelsstatus. På sikt har vi även planer på att ta fram läkemedel med fokus på smärtbehandling.

Vilka är dina främsta drivkrafter som vd för Pila Pharma?

Min absolut viktigaste drivkraft är att utveckla ett diabetesläkemedel som både är verksamt och kostnadseffektivt och som kan nå ut till det stora antalet diabetiker som inte har råd med de dyra diabetesläkemedel som i dagsläget erbjuds på marknaden. Miljontals diabetiker i bland annat utvecklingsländer har helt enkelt inte råd att behandla sin sjukdom på rätt sätt, vilket kan innebära ödesdigra konsekvenser för deras livskvalitet. Jag känner ett stort moraliskt ansvar för dem hoppas att vår läkemedelskandidat kan göra verklig skillnad för denna stora grupp.

Fakta: Pila Pharma är ett svenskt bioteknikbolag inom diabetesforskning med säte i Malmö. Bolagets mål är att utveckla en överlägsen ny medicin i tablettform mot typ 2-diabetes. Bolaget äger användarpatent för behandling av diabetes och fetma med TRPV1-antagonister samt immateriella rättigheter för utveckling av produktkandidaten XEN-D0501 och har under 2021 lämnat in patentansökan specifikt gällande XEN-D0501 som diabetesbehandling. Bolaget noterades på Nasdaq First North GM i Stockholm i juli 2021 i syfte att finansiera den fortsatta utvecklingen av XEN-D0501. Nyligen slutfördes tillverkning av mer API för att inom kort kunna genomföra ytterligare tre månaders prekliniska studier. Detta är förutsättning för att bolaget kan gå vidare till den huvudsakliga tre månaders fas 2b-studien i diabetespatienter. Kliniska studien är planerad att starta under första delen av 2023. Pila Pharma är noterat på Nasdaq First North, kortnamn PILA.

Läs mer på: https://pilapharma.com/investors/

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.