#InvestTalks: SENS flyttar fram positionerna som internationell utvecklare av storskaliga energilagringsprojekt

För att behålla ett stabilt elnät runtom i världen måste andelen energilagring öka. Sustainable Energy Solutions Sweden Holding, SENS, utvecklar energisystem för en resurseffektiv energianvändning och utvecklar storskaliga projekt inom energilagring. Bolaget har utvecklat ett unikt koncept där pumpkraftsteknologi förläggs i nedlagda gruvor. SENS bygger nu upp en projektportfölj i Europa och Sydafrika samt andra marknader som rustar för den gröna omställningen och intresset för affärsområdet pumped hydro storage är mycket stort. Det berättar SENS vd Lise Toll.

Berätta om SENS och bolagets affärsidé

SENS utvecklar energilagringssystem för en resurseffektiv energianvändning. Vi har unika patenterade teknologier och ett brett tjänsteerbjudande. Bolaget präglas av en offensiv tillväxtstrategi och har långsiktiga ägare samt en finansiell stabilitet med resurser att exekvera en hög tillväxttakt.

Ni lägger nu stort fokus på att kommersialisera lösningar inom affärsområdet pumped hydro storage. Vad utmärker era lösningar inom pumpkraftverksteknologi?

–Pumpkraftverk är en teknologi som funnits i över 100 år och som idag tillgodoser över 90% av all ellagring i världen. Detta är en särskild form av vattenkraftverk som lagrar energi genom att pumpa vatten till en övre reservoar. Vattnet leds sedan till en nedre reservoar genom en turbin som alstrar el när behovet ökar på nätet. Vår lösning pumped hydro storagebygger på ett cirkulärt system med två vattenreservoarer på olika höjder. I stället för att installera vattendammar ovan jord nyttjar vi i stället befintliga reservoarer genom att använda delar av underjordiska gruvor som inte är i bruk. Vi erbjuder en hållbar och miljövänlig metod för att lagra el, baserat på mogen teknologi med över 50 års teknisk livslängd. Intresset för vår lösning av pumped hydro storage har visat sig vara mycket stort i många länder.

I början av 2022 inledde ni ett strategiskt samarbete med Veidekke. Ni ska gemensamt utreda och installera pumpkraftverk i nedlagda nordiska gruvor.  Hur kan det bidra till en positiv påverkan på elnäten?

–Tillsammans med Veidekke kommer vi att kunna erbjuda mark- och gruvägare ett attraktivt sätt att tillvarata den tillgång som nedlagda gruvor kan utgöra för energilagring. Genom att överproduktion av vind- och solel kan lagras för senare användning, och på så sätt minska behovet av smutsigare kraft. Det bidrar till en positiv påverkan elnäten och minskar samtidigt CO2-utsläppen. Inom ramen för samarbetet är vår målsättning att bygga upp en portfölj med möjliga gruvanläggningar och löpande utvärdera, utveckla och genomföra pumpkraftprojekt i dem. Ett typiskt projekt har en investeringsvolym som börjar runt 300 miljoner kronor och erbjuder en långsiktig investering med låg risk och avkastning som möter kraven för en attraktiv investering i förnybar energiproduktion.

Ni genomför även stora satsningar i Sydafrika. Vilka faktorer gör Sydafrika till en intressant marknad för SENS?

Sydafrika har några av världens bästa förutsättningar för sol- och vindkraft och har god tillgång till stora gruvor, vilket är optimalt för vår lösning inom pumped hydro storage. Vi har genomfört förstudier som bekräftar detta, vilket utgör en attraktiv marknad för våra energilagringssystem. Bakgrunden till att vi valt att etablera oss i Sydafrika grundas i landets väderförutsättningar och behovet av både förnybar energi och effektiva energilagringslösningar. Vi har etablerat ett lokalt kontor i Sydafrika och ska även teckna rättigheter för lämpliga gruvor i landet. Målsättningen är att bygga en projektportfölj om 8 till 12 Sydafrikanska projekt inom 12 månader.

Vilka faktorer bidrar till att er affärsidé ligger rätt i tiden?

De senaste tio åren har energidebatten till stor del fokuserat på vikten av förnybara energikällor. De kommande tio åren kommer debatten i stället att fokusera på behovet och värdet i effektiva energilagringslösningar. Marknaden för nyinstallationer av energilagringslösningar spås mångdubblas till 2030. Samtidigt ökar behovet av balanskraft eftersom solen inte alltid lyser och vinden inte alltid blåser. 2040 räknar man med att 10% av all el som produceras någon gång måste lagras i ett långtidsenergilager. Här har vi mycket att erbjuda med våra lösningar. Med våra patenterade lösningar på området ligger vi helt rätt i tiden. Efterfrågan på storskaliga energilagringslösningar väntas öka exponentiellt runtom i världen och vi är redo att svara upp till efterfrågan med väl beprövade lösningar.

Fakta: Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ), SENS, utvecklar energisystem för en resurseffektiv energianvändning, till fastighetsägare, energibolag och kommuner. Bolagets kunder ökar sin lönsamhet och minskar sin negativa klimatpåverkan med hjälp av våra innovativa helhetslösningar. Vårt erbjudande innefattar såväl energilagring i borrhålslager, pumpkraft, reglering och produktion samt energieffektiv distribution och återvinning av energi. SENS lösningar möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och nationellt. SENS är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SUST.

Läs mer på: https://www.sens.se

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.