#InvestTalks: Strategiskt långsiktigt samarbete innebär ett avgörande genombrott för H&D Wireless

Techkoncernen H&D Wireless marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. Koncernens ambition är att stötta stora och medelstora företags digitalisering med mjukvara, hårdvara och konsulttjänster. H&D Wireless har erhållit ett MoU, memorandum of understanding kring samverkan med ett stort globalt bolag. Samarbetet kommer sannolikt att bli koncernens hittills viktigaste milstolpe. Det berättar Pär Bergsten, vd på H&D Wireless.

Berätta om H&D Wireless och koncernens verksamhet.

–H&D Wireless grundades 2009 och är i dagsläget en koncern bestående av fyra bolag som levererar teknik, kompetens och helhetslösningar till företag som vill digitalisera och automatisera sina affärsprocesser i syfte att stärka konkurrenskraften. Vi marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. 2016 listades bolaget, sedan dess har vi tagit in närmare 250 mkr i kapital. Ett av våra bolag erbjuder SaaS-tjänster i form av mjukvara till industrin. Bland bolagets kunder finns Volvo Penta och Volvo Cars. Koncernens andra bolag utvecklar och säljer hårdvarumoduler. Bland bolagets kunder finns bland annat Atlas Copco. Vårt tredje koncernbolag är ett konsultbolag som samlar mjukvarukompetens. Vårt fjärde koncernbolag är ett mekanikbolag som tillhandahåller mekanisk utrustning och erbjuder robotprogrammering.

Hur ser er målgrupp ut och vad utmärker era produktlinjer?

Vi fokuserar på aktörer inom områdena tillverkande industri, exempelvis fordonsindustri, logistik och transport. Samtliga segment präglas av stora flöden och där förbättringar i effektivitet och resursutnyttjande kan göra stora skillnader finansiellt. En gemensam nämnare för de produktlinjer vi erbjuder är ett tydligt fokus på att skapa värde för kunderna genom att tillhandahålla teknik och kunnande som möjliggör trådlös uppkoppling, positionering, digitalisering eller övervakning av centrala flöden och resurser. Sammanfattningsvis hjälper vi stora industribolag att digitalisera sin verksamhet.

Vad har ni i pipeline för koncernen under 2023 samt andra halvåret 2022?

–En viktig ambition är att samtliga fyra koncernbolag ska bli lönsamma av egen kraft och därmed stå på egna ben rent resultatmässigt. Vårt mekanikbolag är redan lönsamt och när det stora strategiska samarbetet som ännu inte offentliggjorts gått i lås kommer även våra övriga tre koncernbolag att vara lönsamma. Vår långsiktiga vision är att bli marknadsledande i Norden inom tjänster baserat på realtidslokaliseringssystem/IoT, digitalisering och AI (Machines Learning) och därefter, tillsammans med våra kunder, expandera verksamheten internationellt.

Ni har erhållit ett MoU, Memorandum of understanding, från ett stort multinationellt bolag, med syfte att starta förhandling om ett större samarbetsavtal. Hur ser tidsplanen ut för detta strategiskt viktiga samarbete?

Målet för samarbetet är våra produkter och tjänster inom trådlös kommunikation och IoT. Ursprungstanken var att starta förhandling om ett större samarbetsavtal under första kvartalet 2022 och även att slutföra och signera avtalet under första kvartalet. På grund av komplexiteten i affären, har även denna förhandling fördröjts på grund av den utdragna pandemin samt oplanerade krigsutbrottet i Ukraina. Vår målsättning är nu i stället att avtalet kan utformas och undertecknas under andra kvartalet 2022. Den tekniska utvärderingen har gjorts med demonstrationer och har utfallit positivt med bra gensvar. Det nya samarbetet är långsiktigt och omfattande, det rör sig om ett globalt bolag som ska bli en kanal för våra produkter framöver. Samarbetet innebär bland annat att vår säljavdelning utökas exponentiellt. Ambitionen är att kunna presentera vårt nya strategiska samarbete på mässan Embedded World i Nürnberg kring midsommar.

Vilka faktorer gör H&D Wireless till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?

–Vi är verksamma inom ett mycket expansivt och snabbväxande fält. Vår aktie är i dagsläget undervärderad och vi var tidigt ute med helhetslösningar för industribolags digitaliseringsprocesser. Vi har på senare år investerat 250 miljoner kronor i koncernen, vilket lett till betydande framsteg hos många stora industriella kunder.

Fakta: H&D Wireless är en svensk leverantör av teknologi och tjänster inom Internet of Things och realtidspositionering med molnplattformarna Griffin® samt GEPS®. H&D Wireless grundades 2009 och har levererat över 1 miljon trådlösa produkter hittills för IoT och M2M-lösningar över hela världen. Företaget utvecklar och levererar lösningar som digitaliserar och visualiserar fysiska processer och identifierar bland annat hanteringen av material, verktyg och maskiner med sin egenutvecklade lösning GEPS® (Griffin Enterprise Positioning Service). Sen halvårsskiftet 2019, ingår även MES systemet Casat i koncernen. H&D Wireless aktie är listad på Nasdaq First North, kortnamn HDWB.

Läs mer på: https://investor.hd-wireless.com

Dagens industri E-tidning: https://etidning.di.se

Di.se: https://www.di.se/pressreleaser/2022/06/08/invest-talks-content-relations-sverige-investtalks-strategiskt-langsiktigt-samarbete-innebar-ett/

Webcast: https://www.youtube.com/watch?v=kAeT8jN3t5U

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.