#InvestTalks: Sun4Energy har en gynnsam position för ökad marknadsandel på den glödheta solenergimarknaden

Solenergimarknaden växer lavinartat och den höga tillväxttakten kommer sannolikt att hålla si sig det kommande decenniet. Örebrobaserade Sun4Energy står väl positionerade att möta den stadigt ökande efterfrågan. Bolaget adderar kontinuerligt välskötta regionala solenergibolag till koncernen och har på senare år haft en tillväxttakt som vida överstiger den årliga målsättningen om 50 procent. Det berättar Sun4Energys vd Mattias Leijon.

Du var med och grundade Sun4Energy 2015. Berätta om utvecklingen från ett lokalt Örebrobaserat solenergibolag till en hållbar energikoncern med geografisk täckning i stora delar av Sverige.

–Grundtanken när vi startade Sun4Energy var att erbjuda solenergilösningar som anpassas utifrån varje kunds specifika förutsättningar och behov. Vi har sedan start prioriterat en hög kundnöjdhet samt en genomgående hög kvalitet i såväl leverans som produkt. Det har också varit en av de främsta framgångsfaktorerna i samband med den snabba tillväxtresa som bolaget genomgått på senare år. Vi säljer och installerar solcellsanläggningar och elbilsladdare till privatpersoner, bostadsrättsföreningar, företag och kommuner. 60 procent av vår försäljning går till privatpersoner, medan 40 procent riktar sig till den kommersiella marknaden. 2021 noterades bolaget på NGM.

Vilka faktorer skiljer Sun4Energy från andra solenergibolag?

För att kunna säkerställa en genomgående hög kvalitetsnivå har vi valt att hantera samtliga affärsmoment såsom design, sälj, installation, montering och driftsättning med interna resurser. Vi hanterar hela kedjan i egen regi, vilket resulterar i långsiktigt nöjda kunder. I april 2022 lanserade vi dessutom ett nytt affärsområde, snabbladdare för elfordon. Efterfrågan på snabbladdare kommer sannolikt att öka markant de kommande åren, inte minst från företag som vill kunna erbjuda sina medarbetare och kunder snabbladdning under arbetsdagen. Här ser vi en mycket god tillväxtpotential framöver. Vår förvärvsstrategi, som baseras på att vi successivt adderar fler framgångsrika lokala solenergibolag till vår koncern, särskiljer oss också från konkurrenterna.

Efterfrågan på solenergilösningar har ökat explosionsartat på senare år. Hur ser du på Sun4Energys tillväxtpotential framöver?

–Solcellsinstallationer utgör en avgörande del av den gröna energiomställningen, vilket innebär att intresset för solenergilösningar har ökat successivt i flera års tid. Det senaste halvåret har efterfrågan ökat lavinartat, främst som en följd av stigande elpriser, men också som av att människor påverkas när allt fler i deras omgivning väljer att investera i en solenergilösning. Vi befinner oss fortfarande bara i början av den gröna energiomställningen, jag är övertygad om att det närmaste decenniet kommer att präglas av en fortsatt högt tillväxt. Två faktorer som bidrar till den fortsatta ökningen är att Sverige ligger steget efter många andra europeiska länder vad gäller antalet solcellsinstallationer och solenergins andel av den totala energimixen.

Ni befinner er för närvarande i en mycket kraftig expansionsfas. Hur ser era tillväxtplaner ut framöver?

–Vår ambition är att växa med minst 50 procent per år, men på senare år har vi haft en betydligt högre tillväxttakt än så. I början av 2022 hade vi en orderstock som var större än hela vår omsättning 2021. En grundpelare i vår tillväxtstrategi är att förvärva lokalt förankrade och väletablerade regionala solenergiföretag och därigenom stärka upp vår geografiska täckning runtom i Sverige. Vi har förvärvat bolag i bland annat Värmland, Norrland och nu senast i Skåne, där vi nyligen förvärvade det Helsingborgsbaserade bolaget Atum Energi, vars namn kommer att ändras till Sun4Energy Syd. Genom att förvärva välskötta lokala bolag stärker vi dessutom koncernens samlade kompetens. Parallellt driver vi även en tydlig organisk tillväxtagenda. det senaste året har vi exempelvis etablerat två nya svenska lokalkontor i egen regi. Vi har rustat vår organisation och har dessutom en skalbar affärsmodell, vilket gör oss väl förberedda för en accelererad tillväxttakt framöver. Samtidigt är det viktigt för oss att bibehålla en hög kvalitetsnivå på allt vi gör, vilket innebär att vi siktar på en fortsatt kontrollerad tillväxt.

Vilka faktorer gör Sun4Energy till ett köpvärt bolag för presumtiva aktieägare?

–Det faktum att vi är verksamma på en glödhet marknad med en långsiktigt och successivt ökad efterfrågan är självklart ett starkt argument. Vi har dessutom ett fint track record eftersom de senaste åren präglats av en kraftig tillväxt. Vi är en offensiv aktör som är övertygade om att kvalitet i varje led och att hantera hela kedjan från installation till eftermarknad i egen regi lönar sig. Som aktieägare i Sun4Energy bidrar man dessutom aktivt till Sveriges gröna energiomställning.

Fakta: Sun4Energy säljer och installerar solcellsanläggningar och elbilsladdare till privatpersoner, bostads- och hyresrättsföreningar, företag och kommuner Sun4Energy finns representerade på flera orter och kan erbjuda sina tjänster i stora delar av Sverige med kontor i Stockholm, Örebro, Strömstad, Motala, Arvika och Kramfors. Koncernen har egna certifierade projektörer, elektriker och installatörer. Sun4Energy är noterade på NGM Nordic SME och handlas under kortnamnet SUN4.

Läs mer på: https://sun4energy.se/investerare/

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.