Navamedic tar hand om folkhälsan och går mot fortsatt tillväxt ⎮ #Investtalks

En åldrande befolkning och sjukdomar som obesitas och magproblem banar väg för Navamedic. Under 2022 hade bolaget en stark intäktstillväxt med 37 procent och Navamedics vd Kathrine Gamborg Andreassen är stolt över att få vara med och bidra med lösningar på globala utmaningar med folkhälsan.

”Vi är en nordisk aktör som strävar efter att förbättra den allmänna folkhälsan”

Obesitas är en global sjukdom och en större acceptans för medicinsk behandling har inneburit en ökad efterfrågan på effektiva läkemedel. Ett annat faktum är att nästan hälften av befolkningen, under loppet av ett år, någon gång lider av magbesvär. Men bara 20 procent behandlar sig själva. Navamedic har positionerat sig just i dessa segment och siktar på att bli det ledande läkemedelsföretaget i Norden.

– Vi tror att det är med små men viktiga insatser som vi till exempel kan möta en åldrande befolkning och de sjukdomar som kan vara relaterade till detta, säger Kathrine Gamborg Andreassen, vd på Navamedic.

Berätta om Navamedics vision!

– Vi vill vara en stolt, nordisk aktör som kan bidra till och förbättra den allmänna folkhälsan, och ge människor ett ökat välbefinnande.

Vilka marknadssegment vänder ni er till primärt?

– Navamedic verkar på marknader som har en tydlig underliggande tillväxt som drivs av trender inom hälso- och livsstilsrelaterade frågor. Vi verkar inom produktområden som till exempel obesitas, gastro, urologi och antibiotika och har en bred portfölj av produkter som sträcker sig från egenvårdsprodukter för välbefinnande till receptbelagda läkemedel.

Vilka huvudområden är viktigast?

– Idag ligger vårt fokus på produkter inom kategorin obesitas – från medicinsk behandling (tabletter) som reducerar aptit till lågkaloridiet, både inför kirurgi men även för allmän viktnedgång. Obesitas är en stor folkhälsosjukdom i alla länder. Vi menar att jobbet vi har gjort i Norge har reducerat stigman för människor som har sjukdomen. Man vågar prata med läkaren om sin övervikt och läkaren har fler verktyg för att hjälpa sin patient. Andra kategorier som vi verkar inom är inte fullt utvecklade och har därmed stor potential, till exempel urologi och intimhälsa.

Vilken geografisk marknad verkar ni på?

– Navamedic finns idag i de nordiska länderna, Baltikum och Benelux men är även representerade i Storbritannien och Grekland. Framförallt satsar vi mest i Norden samt Nederländerna som är våra hemmamarknader. På sikt vill vi ytterligare förstärka och bredda vår position i andra länder i norra Europa.

Vilka megatrender gynnas ni av?

– Vi ser flera relevanta megatrender som har betydelse. Dels får vi en åldrande befolkning och med den kommer allt fler hälsorelaterade sjukdomar. Detta gagnar hela branschen. En intressant sak är att fler vill behandla sig själva i olika grad med anpassade produkter. Till exempel beredningsformer som gör det enklare att behandla sig själv. Exempel på det är gastroprodukterna SmectaGO® och ForlaxGo®, en färdig, flytande vätska som du helt enkelt tar ”on the go”.

Har hållbarhet någon betydelse för er?

– Ja, det är mycket intressant. Även läkare sätter miljöfrågor högt på agendan och den effekt vissa substanser har på kroppen vid val av läkemedel. Vi jobbar med produkter som har en god effekt men mindre aktiva substanser. Grunden till det är att vi ingick avtal med Vectans Pharma som gett oss ensamrätt till den unika produkten Sitavig® för att behandla munsår. Det som är unikt är att tabletten placeras under läppen och löses upp i munnen vid ett enda tillfälle, istället för en salva som man tar 3–4 gånger om dagen. Den har mindre av aktiva substanser men har en lika god effekt.

Hur såg er intäktstillväxt ut under 2022?

– Under 2022 omsatte vi 382 miljoner NOK och hade en stark intäktstillväxt med 37 procent och en EBITDA-marginal på 13,4 procent. Faktum är att vi har haft tillväxt under de senaste tio kvartalen och en konsekvent förbättring av EBITDA sedan 2020. Framgångsfaktorn för denna tillväxt är vår strategi som vi har jobbat systematiskt med sedan 2019.

Så vad har denna strategin inneburit?

– Vi jobbar systematiskt med våra produkter och den oförlösta potentialen de har. Genom vårt goda anseende har vi kunnat bli en partner för internationella företag och fått till stånd attraktiva avtal. Dessa har tillfört unika produkter med fin utvecklingspotential som täcker upp behoven ute på marknaden. Vår unika profil är också att vi har intern kompetens och lokal kunskap när det kommer till regulatoriska krav för de olika marknaderna.

Hur ser de kommande åren ut?

– På en mellanlång sikt ska vi vara ett företag med en omsättning på 1 miljard NOK och vår EBITDA ska ligga på 15 procent. Det kommer vi klara. Med den portföljen som vi har idag, kan vi få en positiv organisk tillväxt framöver. Redan idag har vi 20 procent organisk tillväxt och bra fart inom många områden. Vi har också en differentierad portfölj och en god pipeline med fina produkter. Detta kopplat till att göra relevanta uppköp gör att vi är i en robust position.

Vilka var de största milstolparna under 2022?

– Förvärvet av det svenska företaget Impolin var det största som skedde under året. Impolin är en svensk distributör av produkter inom framför allt lågkaloridiet och näringstillskott i samband med kirurgi. Genom förvärvet av bolaget fick vi tillgång till bland annat Modifast som gör det möjligt för Navamedic att stödja patienter under hela viktminskningsresan, och stärker Navamedics position på den nordiska marknaden. Dessutom fick vi ombord ett gott team på fyra personer med massor av kunskap och engagemang. Förvärvet hade ett värde på ca 50 miljoner NOK i omsättning.

Ni har alldeles nyligen gått in som ägare av företaget Sensidose – hur påverkar det er affär?

– Köpet innebär att Sensidoses produkter kommer bli tillgängliga på Navamedics sälj- och distributionsplattform. Sensidose har utvecklat en unik produkt för behandling av Parkinsons. Detta är en produkt med stor potential för fortsatt kommersiell uppskalning i hela Norden. Tillsammans med Sensidoses anställda i Sverige, kan vi bidra till att fler patienter kan få tillgång till produkten.

Vad har du för övriga förväntningar på 2023?
– Nu ska vi ta Navamedic till nästa nivå och jobba mot nya produktlanseringar 2024. Vi har en spännande pipeline av nya förvärv och tillväxtplattformar för företaget. Vi ska också jobba med de produkter som vi fick genom förvärvet av Impolin under 2022 och se till att öka tillväxten av dem. I år blir det också lansering och marknadsexpansion för Absolut Torr som är en extra effektiv antiperspirant för de som lider av svettningar, som har stor potential på nya marknader.

Till sist – vad gör dig stolt när det kommer till Navamedic?

– Först och främst, att få vara en del av ett fantastiskt team. Det är unikt. Här finns ett engagemang, en positivism och en passion för det vi gör. Likaså, finns en samstämmighet mellan ägare, styrelse och medarbetare. Vi har samma syn på vilka vi är och vad vi vill uppnå. Det gör också att det finns en god möjlighet att utvecklas, både för medarbetare och marknaderna vi verkar på, avslutar Kathrine Gamborg Andreassen.

Fakta

Navamedic är ett nordiskt läkemedelsföretag som levererar läkemedel, OTC, medicinska nutritionsprodukter för sällsynta diagnoser samt medicintekniska produkter till sjukhus och apotek. Produkterna används inom områden som exempelvis obesitas, kvinnohälsa, urologi, mage/tarm samt smärta. Navamedic verkar i de nordiska länderna, Baltikum och Benelux men är även representerade i Storbritannien och Grekland. Bolaget etablerades 2002 med säte i Oslo, Norge och omsatte 2022, 382 MNOK.

Läs mer om Navamedic på: https://navamedic.com

#InvestTalks distribueras som bilaga till Dagens industri - Nordens högsta räckvidd till investerare & intressenter.

Producent: Content Relations

Journalist: Eva Rydinger

Projektledare: Andreas Hörlin

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. förseningar, produktions-, tryck- & färgfel.