Nordr är en av Skandinaviens ledande fastighetsutvecklare med inriktning mot bostadsfastigheter i storstadsregioner - Invest Talks Sektor: Fastigheter

Nordr är en av Skandinaviens största fastighetsutvecklare med 18 800 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Med fokus på att bygga attraktiva lägenheter i storstadsregioner med god arkitektur i fokus växer Nordr snabbt. Nordr befinner sig just nu i en mycket expansiv fas med många pågående projekt, inte minst på den svenska marknaden. Det berättar Leif Danielsson vd för Nordr Sverige.

Berätta om Nordr och er affärsidé

–Vår huvudinriktning är att utveckla bostäder, primärt bostadsrätter, i de skandinaviska storstäderna, där vi tror att den största efterfrågan och tillväxten kommer att finnas framöver. Vi har i många år varit en del av Veidekke koncernen, men är sedan 2020 en helt fristående aktör med nytt namn och nya ägare.

Ni är ett av Nordens ledande fastighetsutvecklingsbolag. Vilka faktorer har bidragit till att ni nått den positionen och vad utmärker er som bostadsutvecklare?

–Vi fokuserar på att bygga bra fastigheter som är bra att bo i och vackra att titta på, med en genomgående hög arkitektonisk nivå i alla våra projekt. Hållbarhetsmässigtjobbar vi med Svanenmärkning av våra projekt och vi är knutna till Parisavtalet. Under 2021 pågår ytterligare insatser för att stärka vårt hållbarhetsarbete.I samband med att vi blev ettfristående bolag 2020 genomförde viett antal strategiska förändringar. Vi valde exempelvis att fokusera all vår bostadsutveckling till storstadsområdena i Sverige och Norge och på större projekt. Nu pågår arbetet att, tillsammans med våra anställda, skapa en ny företagskultur och en tydlig identitet. Vi är ett solitt och tryggt bolag som vågar ta för sig. Vår kultur präglas av nyfikenhet och att vi emellanåt vågar sticka ut hakan.

Hur har verksamheten utvecklats sedan ni blev ett fristående bolag 2020?

–Under 2020 hade vi bra snurr på marknaden i alla de tre svenska storstäderna. Vi sålde lägenheter för ca 9 miljarder kronor, varav 6 miljarder i Sverige. Även 2021 ser ut att bli ett starkt år för oss. Vi har kontinuerligt många spännande projekt på gång, bland annat Cederhusen, Stockholms hittills största innerstadskvarter i trä och Haga palett på Solnas bästa läge. I Malmö har vi precis sålt slut kvarteret Triton i centrala staden och i Göteborg säljstartar vi nu 129 bostadsrättslägenheter på ett attraktivt läge i Masthugget.

Ni utvecklar i huvudsak bostadsrättslägenheter. Hur ser du på prisutvecklingen vad gäller nyproducerade bostadsrättslägenheter i de svenska och norska storstadsregionerna framöver?

–Vår största konkurrent är successionsmarknaden och vi ser fortfarande en rabatt på nyproducerade bostadsrättslägenheter jämfört med succession. Samtidigt ser vi en utveckling där intresset bland investerare för hyresrätter gör att skillnaden mellan att utveckla bostadsrätter eller hyresrätter har blivit mindre på senare år. Det gör förmodligen att allt fler bostadsutvecklare framöver väljer att riskminimera genom att bygga hyresrätter. Lägger vi samman de faktorerna och en stabil ränta så tror jag att vi har en stigande prisbild på nyproducerade bostadsrätter även framåt även om ökningstakten inte kan tävla med det senaste årets Coronarally.

Hur ser er strategiska agenda ut under 2021 och 2022?

–Vi siktar definitivt på fortsatt tillväxt, såväl organiskt som via förvärv och arbetar kontinuerligt för att öka kännedomen om vårt varumärkei såväl Sverige som Norge. Vi ser ljust på framtiden för nyproducerade bostadsrätter i storstadsregionerna och ser oss själva som en betydande och växande aktör på de marknader vi agerar i.

Fakta: Nordr är svenskt-norskt fastighetsbolag med 18 800 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Koncernen har 180 medarbetare i de båda länderna. Nord har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige samt i Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger i Norge.

Läs mer på: https://www.nordr.se/om-oss/

Skribent:

Annika Wihlborg, Invest Talks Studio

Intervjun är producerad av Invest Talks Studio på uppdrag av bolaget. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Besök vårt nyhetsrum på: https://news.cision.com/se/invest-talks---content-relations-sverige