Pila Pharmas läkemedelskandidat kan ändra förutsättningarna för miljontals individer med typ 2 diabetes

Drygt 500 miljoner människor runtom i världen är diagnostiserade med diabetes typ 2. Det Malmöbaserade läkemedelsbolaget Pila Pharma har utvecklat ett innovativt diabetesläkemedel i tablettform med en verkningsmekanism som skiljer sig från de befintliga diabetesläkemedlen på marknaden. Under våren noteras Pila Pharma, som potentiellt kan nå ut till miljontals diabetespatienter, på Stockholmsbörsen. Det berättar bolagets vd och grundare Dorte X Gram.

Berätta om Pila Pharma och er affärsidé.

–Pila Pharma startades 2014. Vi utvecklar en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnostiserad typ 2 diabetes som tillsammans med andra glukosreglerande läkemedel kan skjuta upp behandling med insulin och förhindra och fördröja att patienterna utvecklar de allvarliga sjukdomstillstånd som är förknippade med senare stadier av sjukdomen.

Er läkemedelskandidat XEN-D0501 baseras på blockeringen av en chili-receptor som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter. Berätta mer om vad som utmärker er diabetesbehandling.

–2016 köpte vi rättigheterna till en substans som påverkar chilireceptorn och som redan är testad i läkemedelssammanhang. Substansen har därför stora chanser att fungera bra som läkemedel mot diabetes typ 2. Det är en liten molekyl, vilket gör att den passar bra att formulera som tablett. De studier vi hittills genomförtvisar att vår läkemedelskandidat kan reglera insulinet hos diabetespatienter utan allvarliga bieffekter. Den så kallade chili-receptorn, som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter aktiveras även vid inflammationer i kroppen. Inflammationer är en betydande del av orsaken till diabetes.

Den aktiva substansen i er läkemedelskandidat kan långsiktigt även tillämpas på andra sjukdomsområden och diagnoser. Hur ser era framtidsplaner ut?

–Just nu fokuserar vi på att genomföra kliniska studier i fas 2B för vår läkemedelskandidat inom diabetes. När den studien är genomförd är vår ambition att inleda samarbete med ett större läkemedelsbolag med fokus på diabetes. Tillsammans kan vi genomföra de fortsatta studierna och så småningom förhoppningsvis även lansera XEN-D0501 på den globala marknaden. Vår långsiktiga ambition är att utforska om vår läkemedelskandidat kan tillämpas på andra inflammatoriska sjukdomar, exempelvis ögonsjukdomar, eller tarmsjukdomen Crohns.

Ni planerar att notera bolaget på någon av Stockholmsbörsens mindre listor under senvåren. Vad är bakgrunden till er notering?

–Vi befinner oss nu i ett spännande utvecklingsstadium då bolaget går från att vara ett experimentellt bolag till att istället vara ett bolag som genomför mer storskaliga kliniska studier. Ett viktigt skäl till att vi noterar bolaget är förstås att vi behöver finansiera den relativt storskaliga 2B studien för vår läkemedelskandidat inom diabetes.

Varför är Pila Pharma ett intressant bolag att investera i?

–Vi har utvecklat en läkemedelskandidat inom diabetes med beprövad klinisk effekt, vilket känns väldigt lovande. Vi adresserar en global och
växande mångmiljonmarknad och ser dessutom
goda förutsättningar att i framtiden utveckla läkemedelskandidater även för andra diagnoser. På sikt kan vi förhoppningsvis bygga upp en attraktivportfölj av läkemedelskandidater som utvecklas parallellt. Investerare som är med redan från start har goda möjligheter att vara delaktig i ett bolag med stark utvecklingspotential.

Vilka är dina främsta drivkrafter som vd för Pila Pharma?

–Jag har forskat och utvecklat diabetesläkemedel i många år, bland annat på Novo Nordisk. Min absolut viktigaste drivkraft är att utveckla ett diabetesläkemedel som både är verksamt och kostnadseffektivt och som kan nå ut till det stora antalet diabetiker som inte har råd med de dyra diabetesläkemedel som i dagsläget erbjuds på marknaden. Miljontals diabetiker i bland annat utvecklingsländer har helt enkelt inte råd att behandla sin sjukdom på rätt sätt. Jag hoppas att vår läkemedelskandidat kan göra verklig skillnad för denna stora grupp.

Se även filmintervjun online på:

Läs mer på: pilapharma.com/investors-and-partnering/

Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio investtalks.se

Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se