Snabbväxande Stendörren Fastigheter rustar för ytterligare expansion med nytt fokusområde inom bostäder och geografisk breddning

Stendörren Fastigheter äger, förvaltar, utvecklar och förvärvar verksamhetslokaler, huvudsakligen för lager, logistik och lätt industri, i Storstockholms- och övriga Mälardalsregionen. Stendörren Fastigheter är ett tillväxtbolag med en tydlig nisch som på senare år utvecklats mycket framgångsrikt genom såväl förvärv som förädling och utveckling av det egna beståndet. I år har Stendörren Fastigheter breddat sig geografisk genom expansion i Västsverige och i Danmark. Vidare har vi breddat verksamheten genom utveckling av bostäder i egen regi. Det berättar bolagets vd Erik Ranje.

Berätta om Stendörren Fastigheter och er affärsidé

−Stendörren Fastigheter grundades 2014 och har sedan start haft ett tydligt fokus på verksamhetslokaler i stadsnära eller urbana lägen i Stockholm och övriga Mälardalen. Det här är ett fastighetssegment där antalet kvadratmeter är stabilt eller till och med minskar eftersom många av dessa fastigheter omvandlas till exempelvis bostäder. Samtidigt ökar efterfrågan stadigt på just den här typen av lokaler. Detta sammantaget leder till stigande hyror över tid och vi har kontinuerligt höjt hyrorna med ca 20% i samband med hyresomförhandlingar. Vi fokuserar på att äga, förvalta och utveckla fastigheter inom lager, logistik och lätt industri, vilket är ett högavkastande tillgångsslag med långa hyresavtal. En av våra styrkor är att vi har en diversifierad hyresgästbas som i huvudsak består av små och medelstora företag inom olika branscher, vilket genererar långsiktigt stabila kassaflöden. Drygt ca 30 procent av vårt fastighetsbestånd finns i Stockholms stad, ca 30 procent i Storstockholm och ytterligare ca 30 procent i övriga Mälardalen.

De senaste två åren har ni lagt mycket fokus på att systematiskt genomlysa utvecklingspotentialen. Vad har det arbetet resulterat i?

–Vi har metodiskt analyserat samtliga fastigheter i vårt bestånd för att hitta ytterligare värdeskapande projekt och andra investeringsmöjligheter inom den befintliga portföljen. Vi kompletterar tillväxten i vår befintliga hyresstock med nybyggnationsprojekt på våra fastigheter där det finns utrymme att förtäta genom att bygga fler huskroppar i anslutning till befintliga. Vi har i dagsläget en omfattande projektpipeline bestående av nybyggnationsprojekt i anslutning till våra befintliga huskroppar, primärt inom modern logistik i stadsnära eller urbana lägen. En typ av logistiklösningar som efterfrågas starkt av e-handlare. Vi har byggrätter för att bygga ytterligare drygt 600 000 kvadratmeter.

Ni initierade under 2021 ert första bostadsprojekt, vilket innebär att ni framöver kommer att addera bostadsfastigheter till er fastighetsportfölj. Berätta mer om satsningen.

–Industrifastigheter i attraktiva urbana lägen kan med fördel konverteras till bostadsfastigheter, ett område vi kommer att satsa mer på framöver. Under 2021 inledde vi vårt första konverteringsprojekt där vi utvecklar cirka 350 av totalt cirka 800 bostäder inom fastigheten Tegelbruket 1 i Botkyrka i egen regi.  Projektet utgör startskottet på en långsiktig satsning att utveckla bostäder inom ramen för vårt befintliga fastighetsbestånd, vilket ytterligare stärker och diversifierar vår fastighetsportfölj.

Vilka faktorer gör Stendörren Fastigheter till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?

Vi är ett tillväxtorienterat fastighetsbolag med långsiktigt starka och stabila kassaflöden från vår diversifierade hyresgästbas. Vi är verksamma i ett av fastighetsmarknadens mest expansiva segment med en stadigt ökad efterfrågan från till exempel e-handlare, nämligen logistik i stadsnära eller urbana lägen. Vår uthyrningsverksamhet har exempelvis haft en mycket stark utveckling under 2021. Vår satsning på att producera bostäder och inkludera dem i vårt bestånd bidrar också till att vi är en intressant investeringsmöjlighet för aktieägare som vill ta del av vår långsiktiga tillväxtpotential.

Hur ser er tillväxtagenda ut under de kommande åren?

Vi ska fortsätta hålla en hög organisk tillväxttakt och analyserar även kontinuerligt intressanta förvärvsmöjligheter och möjligheter till att geografiskt bredda vår fastighetsportfölj. Under 2021 har vi exempelvis förvärvat våra första fastigheter utanför Mälardalen, i logistikområdet Viared i Borås. Förvärven är ett resultat av att vi under hösten 2020 gjorde en analys av vilka marknader som kan vara attraktiva för en potentiell expansion utanför Mälardalen och Borås var en av dessa marknader. Vi ser generellt goda tillväxtmöjligheter i Västsverige där vi som fastighetsägare kan bidra till samhället. Vi äger även fastigheter i några av de största logistikhubbarna som för närvarande etableras i Stockholmsområdet, däribland i Almnäs/Stockholm Syd i Södertälje samt i Brunna i Upplands Bro.

I november 2021 genomförde ni ert första förvärv i Danmark i samband med förvärvet av industri- och lagerfastigheten Pedersholmsparken. Vad är bakgrunden till affären?

Vi fortsätter vår expansion i nya marknader och detta förvärv blir vårt första i den intressanta Köpenhamnsregionen. Vi har följt marknaden en tid och ser att det finns attraktiva affärer här som kan bidra med god avkastning och värdetillväxt. Fastigheten är belägen i ett bra läge, har utvecklingspotential genom tillhörande byggrätter samt är uthyrd till en stark hyresgäst på ett längre hyresavtal.

Fakta: Stendörren Fastigheter är ett fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar verksamhetslokaler, huvudsakligen för lager, logistik och lätt industri, i Storstockholms- och Mälardalsregionen. Stendörren Fastigheter är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, kortnamn STEF B. Stendörrens fastigheter finns främst i Storstockholm. Stendörren driver även projektutveckling av tidigare outnyttjad tomtmark i dessa områden. Stendörren bildades 2014. Bolaget finns i bland annat områden som Högdalen, Veddesta, Upplands-Bro, Uppsala, Enköping, Flen och Eskilstuna. Stendörren har sitt huvudkontor i Stockholm.

Filmintervju med Erik Ranje VD Stendörren Fastigheter AB: länk: https://www.linkedin.com/feed/

Invest Talks "Sektor: Fastigheter" publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se - Nordens största affärstidning 290 000 läsare.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm

Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.