Årsstämma i Latour

Vid årsstämma i Investment AB Latour (publ) den 11 maj 2020 beslutades att:

• utdelning ska ske med 1,25 kronor per aktie,
  • till styrelseledamöter genom omval utse Anders Böös, Mariana Burenstam Linder, Carl Douglas, Eric Douglas, Johan Hjertonsson, Olle Nordström, Lena Olving och Joakim Rosengren. Till styrelsens ordförande valdes Olle Nordström,

• till revisor utse Ernst & Young AB intill slutet av årsstämman 2021,

• bolagets bolagsordning ändras så att styrelsen dels tillåts att samla in fullmakter i enlighet med den ordning som föreskrivs i 7 kap. 4 § aktiebolagslagen dels tillåts att besluta att aktieägare ska kunna utöva sin rösträtt före bolagsstämman. Vidare ändras bolagsordningen med ett par redaktionella ändringar för att följa gällande lagstiftning,
  • bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, besluta om återköp av egna aktier om maximalt 10 procent av antalet utestående aktier samt att besluta om överlåtelse av egna aktier som betalning vid företagsförvärv och/eller i samband med bolagets köpoptionsprogram,

• anta föreslagna riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare inom Latourkoncernen,
  • bemyndiga styrelsen att erbjuda ledande befattningshavare att på marknadsmässiga grunder förvärva köpoptioner om maximalt 900 000 aktier av serie B, motsvarande maximalt 0,14 procent av bolagets totala antal aktier. Beslutet innebär att aktierna kan säljas med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt enligt villkoren för köpoptionerna,

Styrelsens beslut att utnyttja återköpsbemyndigande
    Styrelsen beslöt vidare vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet att utnyttja bemyndigandet att återköpa egna aktier. Förvärv skall kunna ske från den 12 maj 2020 till och med nästkommande årsstämma till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet på Nasdaq OMX Stockholm.

Göteborg 2020-05-11
    Investment AB Latour (publ)
    Johan Hjertonsson, CEO

Upplysningar kan lämnas av verkställande direktör Johan Hjertonsson eller ekonomi- och finansdirektör Anders Mörck, tel. 031-89 17 90.