Bokslutskommuniké 2021

SUBSTANSVÄRDET OCH LATOURAKTIEN

• Substansvärdet ökade till 216 kronor per aktie jämfört med 153 kronor per aktie vid ingången av året. Ökningen motsvarar 43,4 procent justerat för utdelning jämfört med SIXRX som ökade med 39,3 procent. Substansvärdet per den 10 februari uppgick till 190 kronor per aktie.1
  • Latouraktiens totalavkastning uppgick till 86,8 procent under perioden jämfört med SIXRX som ökade med 39,3 procent.
  • Styrelsen föreslår en ökad utdelning till 3,30 (3,00) kronor per aktie.

INDUSTRIRÖRELSEN
Fjärde kvartalet

• Industriföretagens orderingång ökade med 37 procent till 5 348 (3 903) Mkr, innebärande en ökning för jämförbara enheter med 17 procent justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens nettoomsättning ökade med 32 procent till 5 252 (3 989) Mkr, vilket är en ökning med 13 procent för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens rörelseresultat ökade med 22 procent till 723 (593) Mkr, motsvarande en rörelsemarginal på 13,8 (14,8) procent för kvarvarande verksamheter.
  • Hultafors Group förvärvade danska Scangrip A/S. Latour-Gruppen tecknade avtal om att avyttra Neuffer Fenster + Türen GmbH, vilket slutfördes i januari 2022. Latour Future Solutions investerade i Swedish Hydro Solutions genom en riktad nyemission och tillträdde som minoritetsägare.

Helåret

• Industriföretagens orderingång ökade med 35 procent till 20 119 (14 857) Mkr, innebärande en ökning för jämförbara enheter med 25 procent justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens nettoomsättning ökade med 24 procent till 18 280 (14 783) Mkr, en ökning för jämförbara enheter med 14 procent justerat för valutaeffekter.
  • Rörelseresultatet ökade med 26 procent till 2 663 (2 117) Mkr, motsvarande en rörelsemarginal på 14,6 (14,3) procent för kvarvarande verksamheter.

KONCERNEN

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 18 567 (15 028) Mkr och resultat efter finansiella poster uppgick till 4 985 (5 753) Mkr.
  • Resultatet har i år påverkats negativt av en redovisningsmässig nedskrivning av Alimak med -282 Mkr. Föregående år påverkades resultatet positivt av realisationsresultat och andra jämförelsestörande poster med 1 856 Mkr.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 4 381 (5 324) Mkr, vilket motsvarar 6,85 (8,32) kronor per aktie.
  • Koncernens redovisade nettolåneskuld uppgick till 9 513 (5 273) Mkr. Nettolåneskulden, exklusive leasingskulder enligt IFRS 16, uppgick till 8 443 (4 613) Mkr och motsvarar 6 (4) procent av de totala tillgångarnas marknadsvärde.

BÖRSPORTFÖLJEN

• Börsportföljens värde ökade under året med 44,6 procent justerat för portföljförändringar. Jämförbart index (SIXRX) ökade med 39,3 procent.
  • I december offentliggjorde Securitas att de ingått avtal om att förvärva Stanley Black & Decker Security Solutions. Latour ser positivt på förvärvet och har som huvudägare åtagit sig att delta i den nyemission som är en del av Securitas finansiering av förvärvet, dels med sin prorataandel motsvarande cirka 100 MUSD och med ytterligare 122 MUSD ifall nyemissionen inte skulle bli fulltecknad.

EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Hultafors Group förvärvade Telesteps AB den 1 feburari. Bemsiq teckande avtal om förvärv av Consens GmbH den 7 februari. Latour Industries förvärvade Esse-Ti S.r.l. den 9 februari.

1 Substansvärdet den 10 februari har beräknats på börsportföljens värde kl. 13.00 den 10 februari, och med samma värden som 31 december för den onoterade portföljen.

VD-ord
”Den starka underliggande efterfrågan som vi har sett under hela året håller i sig även under fjärde kvartalet. Latours industrirörelse avslutar året mycket positivt. Utmaningarna kring varuförsörjningskedjorna fortsätter ställa höga krav på oss. Viktigt för alla våra verksamheter är att hålla en hög servicegrad till kunderna och detta har vi överlag lyckats bra med, om än till en högre kostnad än normalt vilket påverkar våra bruttomarginaler negativt på kort sikt. Justerat för förvärv och valutaeffekter växer orderingången med 17 procent och faktureringen med 13 procent under kvartalet. Faktureringen växer inte i samma takt som orderingången, till viss del beroende på produktionsstörningar och försenade leveranser, men vi ser också en tydlig trend där ordrar läggs allt tidigare vilket leder till en skillnad mellan orderingång och fakturering. Rörelseresultatet för kvartalet ökar med 22 procent till 723 (592) Mkr med en rörelsemarginal om 13,8 (14,8) procent. Vårt bästa fjärde kvartal hittills.

Ser vi till året som helhet så har det varit präglat av pandemin och dess effekter som till exempel kraftigt ökade råmaterialpriser, komponentbrist och logistikstörningar. Med medarbetarnas säkerhet som högsta prioritet har våra verksamheter hanterat utmaningarna väl och utvecklats positivt. Nettoomsättningen har stigit med 24 procent till 18 280 (14 783) Mkr och rörelseresultatet ökat med 26 procent till 2 663 (2 117) Mkr med en rörelsemarginal på 14,6 (14,3) procent. Ett rekordår ur flera aspekter och ett bevis på att vi äger kvalitetsbolag.

Som vi berättade i förra kvartalsrapporten redovisas Bemsiq som ett eget affärsområde från och med fjärde kvartalet. Bemsiq har vuxit kraftigt de senaste åren, både organiskt och genom förvärv, och har nu format vårt sjätte affärsområde vilket vi är mycket glada över.

Latour har en stark finansiell ställning och vi satsar framåtriktat för att behålla vår konkurrenskraft och vinna marknadsandelar. Investeringstakten har varit hög under hela året och i industrirörelsen har vi etablerat flera nya produktionsenheter och utökat befintliga. Hållbarhet och digitalisering är ständigt i fokus i alla delar av verksamheten och är viktiga pusselbitar för att främja fortsatt tillväxt och vara långsiktigt lönsamma. Under fjärde kvartalet gick Latour Future Solutions in som minoritetsägare i sitt tredje innehav, Swedish Hydro Solutions AB som erbjuder hållbara lösningar för vattenrening. Ytterligare ett spännande förvärv till en portfölj vars mål är att bestå av innehav som bidrar till att skapa ett mer hållbart samhälle.

Under fjärde kvartalet förvärvade Hultafors Group danska Scangrip A/S. Dessutom tecknades avtal om att avyttra samtliga våra aktier i det delägda innehavet Neuffer Fenster + Türen GmbH, vilket slutfördes i januari 2022. Läs mer om våra förvärv på sida 4.

Börsen har överlag haft en mycket stark utveckling under året. Latours börsportfölj har sedan inledningen av året ökat med 44,6 procent justerat för portföljförändringar, vilket kan jämföras med indexet SIXRX som ökat med 39,3 procent. Under året har vi adderat CTEK som ett tionde innehav i vår börsportfölj. CTEK är en ledande global leverantör av premium-batteriladdare och satsar även på laddare och tillbehör för elfordonsladdning.

Hittills har hälften av våra tio börsnoterade innehav publicerat helårsresultat så vi kan inte dra några generella slutsatser för den underliggande resultatutvecklingen. Men tidigare under året har vi överlag sett en liknande utveckling som i vår helägda rörelse med stigande orderingång, något svagare fakturering och rekordhöga orderböcker. I de noterade innehaven är förvärvsaktiviteterna höga och under fjärde kvartalet har bland annat Securitas tecknat avtal om förvärv av Stanley Black and Decker Security vilket medför en nyemission där vi har åtagit oss vår prorataandel på nästan 100 MUSD, och ytterligare 122 MUSD ifall emissionen inte skulle bli fulltecknad.

Substansvärdet i Latour har under året ökat till 216 kronor per aktie. Med stöd av den starka utvecklingen i vår börsportfölj och industrirörelse kan vi återigen föreslå en ökad utdelning. Styrelsen föreslår en ökad utdelning till 3,30 (3,00) kronor per aktie.”

Verkställande direktör och koncernchef

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef, tel. 0702-29 77 93, eller
Anders Mörck, ekonomi- och finansdirektör, tel. 0706-46 52 11, alternativt 031-89 17 90.

Telefonkonferens
Investment AB Latour bjuder in till telefonkonferens med Johan Hjertonsson och Anders Mörck idag klockan 10.00 där de tillsammans presenterar rapporten.
Nummer för att ringa in är +46 (0)8 566 427 04. Konferensen kommer att webbsändas.
För att följa webbsändningen vänligen besök vår hemsida,
www.latour.se eller använd länken:

Denna information är sådan information som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 februari 2022, kl. 08.30 CET.