Delårsrapport januari – september 2022

SUBSTANSVÄRDET OCH LATOURAKTIEN

• Substansvärdet minskade till 148 kronor per aktie jämfört med 216 kronor per aktie vid ingången av året. Minskningen motsvarar 30,5 procent justerat för utdelning jämfört med SIXRX som minskade med 30,5 procent. Substansvärdet per den 7 november uppgick till 151 kronor per aktie.1
  • Latouraktiens totalavkastning uppgick till -48,9 procent under perioden jämfört med SIXRX som minskade med 30,5 procent.

INDUSTRIRÖRELSEN

Tredje kvartalet

• Industriföretagens orderingång ökade med 15 procent till 5 281 (4 593) Mkr, en ökning för jämförbara enheter med 1 procent justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens nettoomsättning ökade med 29 procent till 5 629 (4 356) Mkr, vilket är en ökning med 13 procent för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens rörelseresultat ökade med 27 procent till 784 (618) Mkr, motsvarande en rörelsemarginal på 13,9 (14,2) procent.
  • Swegon förvärvade svenska ABC Ventilationsprodukter den 22 augusti. Latour Industries förvärvade svenska MAXAGV den 1 september.

INDUSTRIRÖRELSEN

Januari - september

• Under första kvartalet förvärvade Latour Industries italienska Esse-Ti S.R.L, Bemsiq förvärvade tyska Consens GmbH, Hultafors förvärvade svenska Telesteps och Caljan förvärvade österrikiska PHS Logistiktechnik. Avyttringen av Neuffer Fenster + Türen GmbH slutfördes i januari. Under andra kvartalet förvärvade Swegon schweiziska Barcol-Air.
  • Industriföretagens orderingång ökade med 18 procent till 17 418 (14 772) Mkr, innebärande en ökning för jämförbara enheter med 4 procent justerat för valutaeffekter.
  • Industriföretagens nettoomsättning ökade med 24 procent till 16 209 (13 028) Mkr, en ökning för jämförbara enheter med 9 procent justerat för valutaeffekter.
  • Rörelseresultatet ökade med 17 procent till 2 265 (1 940) Mkr, motsvarande en rörelsemarginal på 14,0 (14,9) procent.

KONCERNEN

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 16 209 (13 243) Mkr och resultat efter finansiella poster uppgick till 3 270 (3 881) Mkr.
  • Resultatet har i perioden påverkats negativt av redovisningsmässiga nedskrivningar av börsinnehaven med -1 465 (+37) Mkr.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 2 753 (3 448) Mkr, vilket motsvarar 4,30 (5,39) kronor per aktie.
  • Koncernens redovisade nettolåneskuld uppgick till 11 175 (9 106) Mkr. Nettolåneskulden, exklusive leasingskulder enligt IFRS 16, uppgick till 9 933 (8 477) Mkr och motsvarar 10 (7) procent av de totala tillgångarnas marknadsvärde.

BÖRSPORTFÖLJEN

• Börsportföljens värde minskade under 9-månadersperioden med 37,6 procent justerat för utdelningar. Jämförbart index (SIXRX) minskade med 30,5 procent.

EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Hultafors Group förvärvade amerikanska Martinez Tool Company den 3 oktober. Latour Future Solutions tecknade avtal om att investera i svenska SenseNode AB den 24 oktober. LSAB Group, inom Latour Industries, förvärvade finska Lahden Teräteos Oy den 1 november. Den 7 november tecknade Latour Future Solutions avtal om att investera i svenska Anolytech Holding AB.
  • Under oktober deltog Latour i Securitas nyemission med sin prorataandel om drygt 1 miljard kronor.

1Substansvärdet den 7 november har beräknats på börsportföljens värde kl. 13.00 den 7 november, och med samma värden som 30 september för den onoterade portföljen.

VD-ord
”Industrirörelsen fortsätter utvecklas positivt under tredje kvartalet. Den underliggande efterfrågan är god på de flesta marknader med undantag för Kina som en konsekvens av nedstängningar och ökad protektionism. Utmaningarna i varuförsörjningskedjorna kvarstår men situationen har förbättrats något. Även tredje kvartalet har präglats av ökade energipriser, allmän kostnadsinflation, valutaeffekter och Rysslands invasion av Ukraina. Sammantaget ställer det turbulenta omvärldsläget höga krav på våra organisationer, något vi klarar på ett mycket bra sätt och vi levererar ytterligare ett mycket starkt kvartal.

Totalt sett ökar orderingången med 15 procent och nettoomsättningen med 29 procent. Justerat för förvärv och valutaeffekter växer orderingången med 1 procent och faktureringen med 13 procent under kvartalet. Rörelseresultatet ökar med 27 procent till 784 (618) Mkr med en rörelsemarginal på 13,9 (14,2) procent. Vårt bästa tredje kvartal hittills i absoluta tal och något vi är stolta över.

Som vi har informerat om tidigare prioriterar vi att hålla en hög servicegrad till våra kunder, bland annat genom att öka lagerkapaciteten. Det medför att kassaflödet är svagare än normalt och att bruttomarginalen påverkas negativt på kort sikt. Prisökningar har implementerats löpande under året för att möta ökade kostnader för bland annat råvaror och frakt. Faktureringstakten är nu hög och orderboken har därmed minskat något under kvartalet men är fortfarande på en bra nivå. Det borgar för en fortsatt god faktureringsutveckling under fjärde kvartalet.

Latour har en stark finansiell ställning och vi investerar löpande i alla våra verksamheter för att främja en fortsatt tillväxt. Utöver investeringar i bland annat sälj- och marknadsföringsaktiviteter satsar vi på investeringar som stödjer våra verksamheters hållbarhetsarbete. Under kvartalet flyttade till exempel Caljans tyska bolag in i en ny fabrik som uppförts med ett tydligt hållbarhetsfokus, bland annat genom installation av solceller och andra lösningar för energieffektivisering.

Under kvartalet har vi slutfört två förvärv i industrirörelsen. Swegon förvärvade svenska ABC Ventilationsprodukter och Latour Industries svenska MAXAGV. Efter kvartalets utgång förvärvade Hultafors Group amerikanska Martinez Tool Company och LSAB Group, inom Latour Industries, förvärvade finska Lahden Teräteos Oy. Dessutom har Latour Future Solutions tecknat avtal om att investera i svenska SenseNode AB och i svenska Anolytech Holding AB. Läs mer om våra förvärv på sida 4.

Under året har börsen gått ner som en reaktion på den geopolitiska oron och det försämrade ekonomiska klimatet vilket också drabbat våra innehav. Under 9 månadersperioden har substansvärdet i Latour minskat med 30,5 procent till 148 kronor per aktie och vår börsnoterade portfölj har minskat med 37,6 procent. Detta kan jämföras med indexet SIXRX som minskat med 30,5 procent. Våra börsnoterade bolag som hittills rapporterat för tredje kvartalet har redovisat en i allmänhet positiv utveckling och för vissa bolag väldigt bra utveckling, men i några fall med en något dämpad orderingång. Utmaningar kring varuförsörjning, kostnadsinflation och valutaeffekter är ett genomgående tema även i våra börsbolag.

Förvärvsaktiviteten i börsbolagen fortsätter och ett antal tilläggsförvärv har genomförts. Bland annat tillträdde Securitas sitt förvärv av Stanley Security i juli och Alimak Group träffade avtal om att förvärva franska Tractel, som i ett slag kommer stärka Alimaks globala position och göra bolaget väsentligt större.”

Verkställande direktör och koncernchef

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef, tel. 0702-29 77 93, eller
Anders Mörck, ekonomi- och finansdirektör, tel. 0706-46 52 11, alternativt 031-89 17 90.

Telefonkonferens
Investment AB Latour bjuder in till telefonkonferens med Johan Hjertonsson och Anders Mörck idag klockan 10.00 där de tillsammans presenterar rapporten.
Nummer för att ringa in är +46 (0)8 505 583 53. Konferensen kommer att webbsändas.
För att följa webbsändningen vänligen besök vår hemsida,
www.latour.se eller använd länken:

Denna information är sådan information som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 november 2022, kl. 08.30 CET.