Investment AB Latour emitterar gröna obligationer

Investment AB Latour har idag emitterat de två första gröna obligationerna efter att nyligen ha publicerat ett grönt finansieringsramverk som är i enlighet med EU-taxonomin och den föreslagna European Green Bond Standard. De gröna obligationerna uppgår till sammanlagt 700 MSEK inom ramen för det befintliga MTN-programmet.

Det första obligationslånet uppgår till 450 Mkr och emitterades med en löptid på 4 år med förfall den 10 juni 2026 och löper med en årlig rörlig ränta om tre månader STIBOR + en kreditmarginal på 1,00 procent.

Det andra obligationslånet uppgår till 250 Mkr och emitterades med en löptid på 4 år med förfall den 10 juni 2026 och löper med en fast ränta på 3,43 procent.

Handelsbanken och SEB har arrangerat emissionerna.

Omedelbart efter emissionerna ingick Latour två swap-kontrakt som innebär att skulden för Latour blir omvandlad till Euro med en räntesats som omvandlas till en rörlig EUR-baserad ränta (för närvarande ungefär 0,60 procent).

Göteborg, 2 juni 2022

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef Latour, 0702 29 77 93
Anders Mörck, CFO Latour, 0706 46 52 11

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 71 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 19 miljarder kronor.