Joakim Rosengren föreslås till ny ordförande i Latour

Inför årsstämman 2023 i Investment AB Latour föreslår valberedningen Joakim Rosengren till ny ordförande i Latour. Joakim har en lång industriell erfarenhet vilket passar utmärkt för ett bolag som Latour med profil som en långsiktig ägare till många framgångsrika industriföretag. Joakim har haft ett flertal ledande befattningar inom Tetra Laval-koncernen och var senast VD och koncernchef för DeLaval International AB. Joakim har varit ledamot i Latours styrelse sedan 2019. Joakim är även styrelseledamot i Stena Metall AB och i Stena Recycling AB.

Nuvarande styrelseordförande Olle Nordström som varit styrelseordförande i Latour sedan 2016, har avböjt omval.

Göteborg, 22 november, 2022

Johan Hjertonsson, VD

Jan Svensson, Ordförande i valberedningen +46 705 77 16 40
Joakim Rosengren, föreslagen Styrelseordförande, +46 708 69 69 06

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 67 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 22 miljarder kronor på årlig basis.

Denna information är sådan som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 november 2022, kl. 08.30 CET.