Johan Menckel förstärker Latours ledning

Det är med stor glädje vi kan meddela att Johan Menckel accepterat erbjudandet om att bli Executive Vice President och Chief Investment Officer för Latour. Latours verksamhet har haft stark tillväxt under lång tid. Med detta som bakgrund är det naturligt att anpassa och förstärka organisationen för att fortsätta växa i kombination med ett aktivt ägande och delegerad organisation som ligger Latour varmt om hjärtat.

Johan Menckel har en lång industriell och internationell erfarenhet från bla. Asien och USA, något som gör att han har en bra match med Latour som långsiktig huvudägare i stora och ledande internationella industriföretag. Johan kommer närmast från posten som VD och koncernchef för Gränges, och har dessförinnan haft flera ledande befattningar inom Sapa-koncernen och dessutom varit konsult på Accenture.

”Jag ser med glädje fram emot att få fortsätta utveckla Latour med Johan Menckel i vår koncernledning”, säger Johan Hjertonsson, VD på Investment AB Latour.

Johan Menckel tillträder senast den 1 augusti 2021.

Göteborg, 13 januari 2021

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Johan Hjertonsson, VD Investment AB Latour AB, +46 702 29 77 93
Johan Menckel, tillträdande Chief Investment Officer, +46 733 99 34 19

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 69 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 15 miljarder kronor.