Latour avyttrar sina aktier i Neuffer Fenster + Türen GmbH

Investment AB Latour (publ) har genom sitt helägda dotterbolag Latour-Gruppen AB tecknat avtal om att avyttra sina aktier i Neuffer Fenster + Türen GmbH (“Neuffer”) till IFN-Holding AG (“IFN”), baserade i Traun, Österrike. Transaktionen förväntas slutföras under januari 2022 och är föremål för brukliga förvärvsvillkor.

Neuffer är verksamt genom online försäljning inom distribution, utveckling och installation av fönster och dörrar och Latour förvärvade 66 procent av aktierna i Neuffer 2015 för att öka sin kompetens och kunskap inom e-handelsområdet. Initiativet har nu slutförts och efter en strategisk översyn har Latour beslutat att avyttra sitt ägarskap i Neuffer för att bolaget ska kunna fortsätta sin utveckling med IFN som ny majoritetsägare.

Som en effekt av avyttringen förväntas nettoskulden (exkl. IFRS 16) i Latourkoncernen minska jämfört med sista september 2021 till cirka 8,3 miljarder SEK, allt annat lika.

Göteborg, 9 december 2021

Martin Knobloch, CEO Hultafors Group AB, 0722 148 946
Jens Eriksson, CFO Hultafors Group AB, 0702 114 601

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 94 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 17 miljarder kronor.