Latour förvärvar 51 procent av aktierna i Eelectron S.P.A

Investment AB Latour (publ) har genom sitt helägda dotterbolag Bemsiq AB förvärvat 51 procent av aktierna i Eelectron S.P.A (”Eelectron”).

Eelectron grundades 1994, är en pionjär inom KNX-tekniken och har över 25 års erfarenhet av utveckling av hård- och mjukvaruenheter för smarta byggnader, energieffektivitet och hotellapplikationer med ett starkt fokus på design och teknik. Företaget har sitt huvudkontor och tillverkning i Milano (Italien) och kunder över hela världen. Produkterna används på flygplatser, hotell, sjukhus, museer, administrativa byggnader och kontorsbyggnader samt i mindre kommersiella byggnader och i privata bostäder.

Eelectron, som en del av att Bemsiq är ny majoritetsägare i bolaget, har 15 januari 2024 förvärvat IPAS GmbH. IPAS är en tysk utvecklare och tillverkare av KNX- och DALI-enheter för fastighetsautomation. Eelectron och IPAS har tillsammans cirka 60 anställda, en beräknad årlig omsättning på 26 MEUR och en vinstnivå väl över Latours finansiella mål.

Bemsiq har under de senaste åren skapat en stark position inom fastighetsautomation i Europa och Nordamerika, och investeringen i Eelectron utökar Bemsiqs produktsortiment med ett fullserviceerbjudande av KNX-produkter, med ambitionen att utöka samarbetet och ägandet över tid.

"Vi vill hälsa alla anställda på Eelectron och IPAS varmt välkomna. Vi har känt och följt Eelectron i många år och är imponerade av deras position och tillväxtresa inom KNX marknaden. Förvärvet av IPAS skapar en unikt stark KNX/DALI-plattform som erbjuder nya tillväxtmöjligheter för Bemsiq ur ett produkt- och applikationsperspektiv", säger Mikael Johnsson Albrektsson, VD på Bemsiq.

"Vi är mycket glada över att bli en del av Bemsiq-familjen. Med Bemsiq som ny ägarpartner ger det oss möjlighet att exekvera på vår utvecklingsplan, stärka vår marknadsposition och hantera Eelectrons kundbas på bästa möjliga sätt framöver. Förvärvet av IPAS är ett stort steg för att konsolidera vår teknik och fortsätta att hantera våra OEM- och Private label-kunder med ett dedikerat fokus", säger Daniele Caso VD och ägare, Eelectron.

Som en effekt av förvärvet förväntas Latourkoncernens nettoskuld (exkl. IFRS 16) öka jämfört med nettoskuldnivån vid utgången av september 2023, till cirka 12,0 miljarder SEK, allt annat lika.

Göteborg, 15 januari, 2024

Johan Hjertonsson, CEO

Mikael J Albrektsson, CEO Bemsiq AB, +46 733 23 3606
Ida Saalman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 727 22 8869

Bemsiq AB med huvudkontor i Göteborg, Sverige, omsätter 1,6 miljarder SEK årligen och har cirka 550 anställda. Bemsiq består av en grupp innovativa och snabbväxande bolag som erbjuder produkter inom fastighetsautomation och mätning och är ett av sex helägda affärsområden inom Latourkoncernen.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 76 miljarder SEK. Den helägda industrirörelsen omsätter 26 miljarder SEK på årlig basis.