Latour förvärvar Barcol-Air

Investment AB Latour har, genom sitt helägda dotterbolag Swegon Group AB, förvärvat Barcol-Air, en ledande leverantör av kyltakssystem. Bolaget grundades 1979 och har idag 90 anställda, med huvudkontor i Schwerzenbach, Schweiz och produktionscenter beläget i S:t Leon-Rot, Tyskland. Nettoomsättningen 2021 uppgick till 37,2 MEUR.

Förvärvet av Barcol-Air innebär att Swegon fortsätter bygga på sin redan starka position inom kyltak, med existerande affären under varumärket Zent-Frenger. Förvärvet gör det möjligt att gå från att vara en stark spelare i Tyskland till att ta ledarpositionen i Europa i det växande marknadssegmentet.

“Vi glädjer oss åt att få välkomna Barcol-Air till Swegon. Med sitt etablerade varumärke I Schweiz, Frankrike, Tyskland och angränsande marknader, ett avancerat produktionscenter, modernt laboratorium för inomhusklimat och ett fantastiskt team, så utgör Barcol-Air ett perfekt tillägg till oss på Swegon”, säger Andreas Örje Wellstam, VD på Swegon Group.

“Barcol-Air och Swegon delar samma passion för komfortabelt, produktivt och hälsosamt inomhusklimat och med uppbackning av Swegon Group har vi ett utmärkt läge att fortsätta utvecklas och växa”, säger Felix Schneebeli, VD på Barcol-Air.

Som en effekt av förvärvet ökar nettoskulden Latourkoncernen med knappt 0,2 miljarder SEK.

Göteborg, 3 juni, 2022

Johan Hjertonsson
VD och Koncernchef

Andreas Örje Wellstam, VD Swegon +46 31 89 58 00
Rebecca Palm Ballesta, Corporate Development Swegon +46 31 89 58 00

Swegon Group är en marknadsledande leverantör inom området inomhusklimat, som erbjuder lösningar för ventilation, värme, kyla och klimatoptimering, samt uppkopplade tjänster och teknisk expertis. Swegon har dotterbolag och distributörer över hela världen och 17 produktionsenheter i Europa, Nordamerika och Indien. Företaget har mer än 2 700 anställda och en omsättning på omkring 6 miljarder SEK.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 71 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 19 miljarder kronor.