Latour förvärvar BS Tableau GmbH

Investment AB Latour (publ) har genom sitt helägda affärsområde Latour Industries förvärvat 100 procent av aktierna i BS Tableau GmbH baserat i Zülpich, Tyskland.

BS Tableau är en ledande tillverkare av hisskomponenter. Bolaget grundades 1995 och tillverkar och säljer kundanpassade paneler till hisskorgar och ett brett utbud av elektroniska komponenter till hissoperatörer och ‑tillverkare, främst för moderniseringsprojekt. Omsättningen uppgår till cirka 6 MEUR, varav merparten på den tyska marknaden. Bolaget har 40 anställda.

“Vi är glada att välkomna BS Tableau till Latour Industries. Bolaget har högkvalitativa produkter, långa kundrelationer och är ett starkt tillägg till vår portfölj av bolag inom samma sektor. Vi ser fram emot ett gott samarbete med alla anställda och att utveckla bolaget vidare”, säger Björn Lenander, VD på Latour Industries.

“Jag är övertygad om att bolaget kommer att dra nytta av Latours industriella erfarenheter, långsiktighet och ansvarsfulla ägarmodell, och att detta kommer att gynna våra kunder och anställda”, säger Rainer Bunk, VD och medgrundare av BS Tableau.

Som en effekt av förvärvet ökar nettoskulden (exkl. IFRS 16) i Latourkoncernen jämfört med sista september 2023 till knappt 11,8 miljarder SEK, allt annat lika.

Göteborg, 9 januari 2024

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Björn Lenander, VD Latour Industries AB, +46 708 19 47 36
Niclas Nylund, Investment Director Latour, +46 708 17 35 85

Latour Industries AB består av ett antal verksamhetsområden, som var och ett har en egen affärsidé och affärsmodell. Tanken är att inom affärsområdet utveckla självständiga enheter som på sikt skall kunna etablera sig som egna affärsområden inom Latour.  Latour Industries omsätter 4 miljarder kronor.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 76 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 26 miljarder kronor.