Latour förvärvar Consens GmbH

Investment AB Latour (publ) har genom sitt helägda dotterbolag S+S Regeltechnik GmbH, en del av affärsområdet Bemsiq, signerat ett avtal om att förvärva Consens GmbH. Bemsiq är en grupp av innovativa och snabbväxande bolag som erbjuder produkter inom fastighetsautomation och mätning.

Consens tillverkar växlare, sensorer, komponenter och testteknologi för luftfuktighet, temperatur och luftkvalité.  Bolaget grundades 1998 och har 13 anställda med huvudkontor och tillverkning i Thüringen, Tyskland. Försäljningen förväntas uppgå till 2,9 MEUR under 2021 med en lönsamhetsnivå väl över Latours finansiella mål.

”Vi har känt detta högkvalitativa bolag i många år, och de erbjuder ett bra komplement till vårt nuvarande produkterbjudande. Vi är imponerade av vad de åstadkommit och ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans”, säger Tino Schulze, VD på S+S Regeltechnik GmbH.

”Vi är exalterade över att gå samman med S+S Regeltechnik. Det nya ägarskapet ger oss möjligheten att utveckla vår produktportfölj och utöka vårt industrinätverk”, säger Steffen Welsch, grundare och VD på Consens GmbH.

Som en effekt av förvärvet förväntas nettoskulden (exkl. IFRS 16) i Latourkoncernen öka jämfört med sista september 2021 till cirka 8,5 miljarder SEK, allt annat lika.

Förvärvet kommer slutföras under februari 2022.

Göteborg, 8 februari 2022

Mikael J Albrektsson, CEO Bemsiq AB, +46 733 23 3606
Tino Schulze, CEO S+S Regeltechnik GmbH, +49 911 519 4711
Ida Saalman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 727 22 8869

Bemsiq AB med huvudkontor i Göteborg, Sverige, omsätter 1,1 miljard SEK årligen och har cirka 470 anställda. Bemsiq består av en grupp innovativa och snabbväxande bolag som erbjuder produkter inom fastighetsautomation och mätning och är ett av sex helägda affärsområden inom Latourkoncernen.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 80 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 17 miljarder kronor.