Latour förvärvar Custom LeatherCraft Mfg. LLC.

Investment AB Latour (publ) har, genom sitt helägda dotterbolag Hultafors Group AB, tecknat avtal om att förvärva Custom LeatherCraft Mfg. LLC (“CLC”) baserat i Los Angeles, Kalifornien, USA. Förvärvet förutsätter godkännande från amerikanska myndigheter och tillträde förväntas ske under september.

CLC är en branschledande designer, utvecklare och marknadsförare av verktygsbärare (t.ex. verktygsbälten och verktygsväskor), personlig skyddsutrustning (t.ex. knäskydd och handskar) och produkter inom outdoor kategorin. Bolaget grundades 1983 och produkterna marknadsförs under varumärket CLC i USA och Kuny’s Leather i Kanada. Nettoomsättningen uppgick till 53 mUSD 2018 med en lönsamhetsnivå väl i linje med Hultafors Group. Bolaget har cirka 60 anställda.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att stärka sin närvaro i Nordamerika och att bredda sin portfölj inom attraktiva produktkategorier. Förvärvet kommer att stärka Hultafors Groups försäljnings- och marknadsföringskapacitet i Nordamerika samt förstärka relationerna till nyckelkunder inom viktiga distributionskanaler.

”Vi är mycket glada över det här förvärvet eftersom vi är övertygade om att CLC kommer vara en betydande del av pusslet för att realisera vår Nordamerikastrategi. CLC har en enastående meritlista i branschen när det gäller förstklassiga produkter, kvalitet och innovation vilket gör att bolaget kommer passa väl in i Hultafors Group” säger Ole Kristian Jødahl, VD på Hultafors Group AB.

”Hultafors Group kommer att passa utmärkt för CLC, med tanke på dess produktportfölj med ledande varumärken, dess goda rykte bland professionella användare samt dess befintliga kunder”, säger Ron Pickens, VD för CLC.

Som en effekt av förvärvet förväntas nettoskulden (exkl. IFRS 16) i Investment AB Latour öka med drygt 1,0 miljarder SEK, jämfört med nettoskulden per sista juni 2019 som kommunicerades i delårsrapporten för andra kvartalet 2019.

Göteborg, 31 augusti 2019

Ole Kristian Jødahl, VD Hultafors Group AB, +47 900 88 305
Jens Eriksson, Director, M&A and Strategy Hultafors Group AB, +46 702 114 601

Hultafors Group är en av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken och finns tillgängliga genom ledande distributörer på cirka 40 marknader med betoning på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har fler än 800 anställda och en årsomsättning på mer än 2,6 miljarder kronor.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 57 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 12 miljarder kronor.