Latour förvärvar DENT Instruments Inc.

Investment AB Latour (publ) har genom sitt helägda dotterbolag Bemsiq AB förvärvat DENT Instruments Inc ("DENT").

DENT grundades 1988 och har över 30 års erfarenhet av att designa, tillverka, leverera och sälja produkter och tillbehör till mätarindustrin. Produkterna möjliggör energibesparing samt datainsamling inom industrier som kraftenergi, solenergi, kontor och byggnader, telekommunikation och laddbara fordon. Bolaget har huvudkontor och tillverkning i Bend, Oregon (USA) och har en global kundbas. De totala intäkterna för 2022 uppskattas till 15 MUSD med en vinstnivå långt över Latours finansiella mål.

Under de senaste åren har Bemsiq tagit en allt starkare position inom fastighetsautomation och mätning i Nordamerika. Förvärvet av DENT med sin starka bas i USA stärker Bemsiqs geografiska och produktmässiga bredd ytterligare.

"Vi vill hälsa alla DENTs medarbetare varmt välkomna till Bemsiq. Vi har lärt känna bolaget väl och är imponerade av dem och deras högkvalitativa produkter. Förvärvet stärker vår mätarverksamhet, understryker vår tillväxtstrategi i Nordamerika och vår ambition att öka vår globala marknadsnärvaro ytterligare", säger Mikael Johnsson Albrektsson, VD på Bemsiq.

Som en effekt av förvärvet förväntas Latourkoncernens nettoskuld (exkl. IFRS 16) öka jämfört med nettoskuldnivån vid utgången av september 2022, till cirka 10,6 miljarder SEK, allt annat lika.

Göteborg, 27 december, 2022

Johan Hjertonsson, CEO

Mikael J Albrektsson, CEO Bemsiq AB, +46 733 23 3606
Ida Saalman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 727 22 8869

Bemsiq AB med huvudkontor i Göteborg, Sverige, omsätter 1,3 miljarder SEK årligen och har cirka 500 anställda. Bemsiq består av en grupp innovativa och snabbväxande bolag som erbjuder produkter inom fastighetsautomation och mätning och är ett av sex helägda affärsområden inom Latourkoncernen.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 65 miljarder SEK. Den helägda industrirörelsen omsätter 22 miljarder SEK på årlig basis.