Latour förvärvar Fristads AB, Kansas A/S, Kansas GmbH and Leijona Group Oy.

Investment AB Latour har genom sitt helägda dotterbolag Hultafors Group AB tecknat avtal om att förvärva Fristads AB, Kansas A/S, Kansas GmbH och Leijona Group Oy från Fristads Kansas AB. Förvärvet är föremål för godkännande från myndigheterna och andra brukliga förvärvsvillkor.

Fristads, Kansas och Leijona är ledande varumärken inom professionella arbetskläder för flera slutanvändningssegment och har starka positioner på sina respektive nyckelmarknader Sverige, Danmark, Tyskland och Finland. Den totala nettoförsäljningen beräknas uppgå till 120 MEUR under 2020 och bolagen har tillsammans mer än 600 medarbetare.

Förvärvet en del av Hultafors Groups strategi att växa och utveckla ledande varumärken inom personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.

”Hultafors Groups förvärv av Fristads, Kansas och Leijona syftar till att öka kundvärdet och vi är väldigt glada över de möjligheter som den här kombinationen skapar. Bolagen kommer fortsätta att drivas som separata enheter och vi ser långsiktiga möjligheter att ytterligare stärka vårt värdeerbjudande genom synergier, framförallt inom lagerhantering och leveranskedjor”, säger Camilla Monefeldt Kirstein, VD för Business Unit Workwear inom Hultafors Group.

”Fristads Kansas Group har de senaste åren genomfört betydande förbättringar med flera viktiga investeringar i produktsortiment, marknadsföring och logistik/lagerhantering. Vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit och tar nu nästa steg för att alla varumärken i vår portfölj ska få de bästa möjliga förutsättningarna för att utvecklas vidare. Vi är övertygade om att Hultafors Group kommer bli ett mycket bra nytt hem för Fristads, Kansas och Leijona”, säger Anders Davidsson, VD på Fristads Kansas AB.

Som en effekt av förvärvet förväntas nettoskulden (exkl. IFRS 16) i Latourkoncernen öka jämfört med sista september 2020 till cirka 6,9 miljarder SEK, allt annat lika.

Göteborg, 11 december, 2020

Johan Hjertonsson, CEO

Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear, Hultafors Group AB, +46 734 333 634
Jens Eriksson, Vice President, M&A and Business Development Hultafors Group AB, +46 702 114 601

Hultafors Group är en av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken och finns tillgängliga genom ledande distributörer på cirka 40 marknader med betoning på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har fler än 1 000 anställda och en årsomsättning på nästan 3,5 miljarder kronor på rullande 12 månaders basis.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 66 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 15 miljarder kronor.