Latour förvärvar Martinez Tool Company

Investment AB Latour har genom sitt helägda dotterbolag Hultafors Group AB förvärvat Martinez Tool Company, baserat i Kalifornien, USA.

Martinez Tool Co tillverkar ”Made in the USA” premiumverktyg för den professionella hantverkaren. Bolagets mest kända produkt är titanhammare av hög kvalitet som marknadsförs på den egna hemsidan och genom utvalda nationella och internationella återförsäljare. Martinez Tool Co omsatte 6 MUSD under 2021 med tvåsiffrig tillväxt och med en lönsamhet över Hultafors Group övriga verksamhet.

”Vi är djupt imponerade av innovationsnivån och Martinez Tools fokus på slutanvändaren, vilket snabbt har gjort varumärket välkänt bland professionella slutanvändare som endast är nöjda med produkter och kundupplevelser på absolut högsta nivå. Vår intention är att fortsätta bygga på denna starka grund och driva Martinez Tool Co som ett eget varumärke i vår befintliga produktportfölj”, säger Pete Chatel, President Hultafors Group i Nordamerika.

”Hultafors Group delar min passion för innovation, överlägsen kvalitet och kundservice och i mina ögon är de den perfekta långsiktiga ägaren för Martinez Tools Co. Vi har redan många spännande projekt inplanerade och jag ser fram emot att få starta denna resa tillsammans”, säger Mark Martinez, VD och grundare av Martinez Tool Co.

Som en effekt av förvärvet ökar nettoskulden i Latourkoncernen med cirka 0,2 miljarder SEK.

Göteborg, 3 oktober 2022

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Martin Knobloch, VD Hultafors Group, +46 722 148 946
Pete Chatel, President Hultafors Group North America, +1 312 448 4461
Fredrika Ekman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 72 584 93 43

Hultafors Group är ett av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken och finns tillgängliga genom ledande distributörer i cirka 70 länder globalt, med betoning på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har fler än 1,800 anställda med en nettoomsättning på cirka 6,2 miljarder kronor.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 61 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter cirka 20 miljarder kronor.