Latour förvärvar Telesteps AB

Investment AB Latour har genom sitt helägda dotterbolag Hultafors Group AB förvärvat 100 procent av aktierna i Telesteps AB (”Telesteps”) av Heim Holding AB.

Telesteps är en ledande tillverkare av teleskopiska stegar för professionella användare. Företaget är baserat i Tranås i Sverige, med försäljning på en global basis. Telesteps nettoförsäljning uppgår till cirka 87 miljoner SEK under 2021 med en lönsamhet i nivå med Hultafors Groups övriga verksamhet.

"Vi har varit intresserade av att förvärva Telesteps under en längre tid då vi ser deras produktportfölj av teleskopiska stegar som ett utmärkt komplement till vårt erbjudande inom stegar idag under vårt befintliga varumärke Wibe Ladders. Vi är väldigt imponerade av deras starka varumärke och innovationshöjd och ser fram emot att utveckla affären vidare tillsammans”, säger Torbjörn Eriksson, President Hardware Europe i Hultafors Group.

”Tillsammans med Hultafors Group ser jag en stor potential att accelerera vår tillväxt och fortsätta den internationella expansionsresan så det var ett naturligt val att gå vidare med Hultafors Group som långsiktig ägare”, säger Peter Heim, VD för Telesteps.

Som en effekt av förvärvet ökar nettoskulden i Latourkoncernen med cirka 90 miljoner SEK.

Göteborg, 1 februari 2022

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Martin Knobloch, VD Hultafors Group, +46 722 148 946
Jens Eriksson, CFO Hultafors Group AB, +46 702 114 601
Fredrika Ekman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 72 584 93 43

Hultafors Group är ett av Europas största företag som levererar arbetskläder, skor, huvudskydd, handverktyg och stegar för professionella användare. Produkterna utvecklas, tillverkas och marknadsförs som egna varumärken och finns tillgängliga genom ledande distributörer i ca. 70 länder globalt, med betoning på Europa och Nordamerika. Hultafors Group har fler än 1 600 anställda med en nettoomsättning på ca 5,5 miljarder kronor på R12 basis (september 2021).

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 83 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 17 miljarder kronor.