Latour investerar i global ledande leverantör av batteriladdare - CTEK

Investment AB Latour (publ) har idag förbundit sig att förvärva 31,0 procent av aktierna i CTEK AB för 69 kr per aktie, vilket motsvarar totalt 1 054 Mkr. Förvärvet sker i samband med att bolaget noteras på handelsplatsen Nasdaq Stockholm, vilket förväntas ske under andra halvan av september 2021.

CTEK är en ledande global leverantör av premiumbatteriladdare och är en av Sveriges ledande leverantörer av laddare och tillbehör för elfordonsladdning. CTEK har sitt huvudkontor i Vikmanshyttan, Sverige. Företaget är idag representerat genom försäljning i mer än 70 länder och har 170 anställda.

Göteborg, 7 september 2021

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef, +46 702 29 77 93

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 90 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 16 miljarder kronor.