Latour investerar i Qoitech

Investment AB Latour (publ) har, via sitt dotterbolag Latour Future Solutions AB, tecknat avtal om att investera i Qoitech AB (”Qoitech”).

Qoitech erbjuder lösningar för energioptimering av produkter som drivs av batterier och olika energy harvesting teknologier. Försäljningen sker på global basis via digitala kanaler och kunderna återfinns i ett sextiotal länder. Verksamheten startades inom Sony Mobile Communications och en spin-out av bolaget genomfördes 2019. Qoitech har huvudkontor i Lund med 9 anställda.

”Ett av våra investeringsområden är inom elektrifiering av industrin. Qoitech möjliggör bättre batteriutnyttjande, hållbara elektrifierade produkter och förkortade ledtider i utvecklingsfasen”, säger Pelle Mattisson, VD Latour Future Solutions AB.

"Qoitech kombinerar hårdvaruinstrument med mjukvarubaserade analysverktyg i en patenterad lösning som inte funnits på marknaden tidigare. Med Latour som långsiktig partner kan vi fortsätta växa både internationellt och inom nya kundsegment”, säger Vanja Samuelsson, VD Qoitech AB och en av bolagets tre grundare.

Investeringen sker genom en riktad nyemission i Qoitech AB där Latour Future Solutions AB tillträder som minoritetsägare till 21,9 procent av bolaget.

Göteborg, 19 december 2022

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef

Pelle Mattisson, VD, Latour Future Solutions AB, +46 705 80 06 57
Fredrika Ekman, Investment Director, Investment AB Latour, +46 72 584 93 43

Latour Future Solutions AB är ett investeringsområde inom Latour inriktat på tillväxtbolag som utvecklar lösningar för ett hållbart samhälle. Målsättningen är att investeringarna skall skapa ett hållbart samhälle utifrån alla dimensioner; miljömässiga, sociala och ekonomiska.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 65 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 22 miljarder kronor på årlig basis.