Latour publicerar grönt finansieringsramverk i enlighet med EU-taxonomin och den föreslagna European Green Bond Standard

Investment AB Latour har upprättat ett ramverk för grön finansiering som är i enlighet med EU-taxonomin och den föreslagna European Green Bond Standard. Ramverket sätter villkoren för vilka tillgångar och projekt som kan finansieras genom grön finansiering och förstärker ytterligare Latours övergripande hållbarhetsarbete.

”Hållbarhet är integrerat i alla delar av Latour och att nu möjliggöra för grön finansiering är en naturlig utveckling av vårt tydliga hållbarhetsfokus och vilja att driva utvecklingen framåt”, säger Johan Hjertonsson, VD och koncernchef på Latour.

För att säkerställa att ramverket uppfyller de högt ställda hållbarhetskraven har det oberoende analysinstitutet Cicero Shades of Green granskat ramverket och gett det betyget Medium Green. Granskningen av styrning och rapportering har erhållit högsta betyget ”Excellent”.

Latours gröna finansieringsramverk samt Second opinion finns tillgängligt på:

Göteborg, 30 maj 2022

Katarina Rautenberg, Group Finance Director Latour, 0723 631 631