Styrelsen för Investment AB Latour (publ) beslutar om reviderat utdelningsförslag

Investment AB Latour (publ) har följt utvecklingen av den globala Covid-19 pandemin och dess påverkan på Latours innehav. Koncernens finansiella ställning är fortsatt stark och både i Latours helägda verksamhet och börsportföljen har omfattande åtgärder satts in för att bemöta det osäkra marknadsläget.

Styrelsen har i kvartalsrapporten för fjärde kvartalet 2019 samt i årsredovisningen 2019 kommunicerat ett förslag om en utdelning om 2,75 SEK per aktie för räkenskapsåret 2019. Mot bakgrund av att majoriteten av Latours noterade innehav helt eller delvis har dragit tillbaka sina utdelningsförslag samt den osäkerhet som råder på marknaden till följd av Covid-19, har styrelsen idag som en försiktighetsåtgärd beslutat att revidera utdelningsförslaget till 1,25 (2,50) SEK per aktie. Avstämningsdagen föreslås oförändrat vara den 13 maj 2020.

Styrelsens bedömning är att en reviderad utdelning kommer gynna koncernens framtida investeringsmöjligheter samt möjliggöra för bolaget att agera framåtriktat och flytta fram innehavens positioner även i rådande klimat.

Göteborg, 6 maj 2020

Johan Hjertonsson

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef Latour, 0702 29 77 93
Anders Mörck, CFO Latour, 0706 46 52 11

Denna information är sådan information som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 maj 2020, kl. 17.40 CEST.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av nio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 58 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 15 miljarder kronor.