Styrelsen i Investment AB Latour (publ) har beslutat att utnyttja bemyndigande om återköp av aktier

Styrelsen i Investment AB Latour (publ) ("Latour") har med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 10 maj 2021 fattat beslut om förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm. Syftet med återköpet är att säkerställa Latours åtaganden att leverera aktier enligt Latours köpoptionsprogram.

Återköpet får inledas den 10 november 2021 och kommer att förvaltas av Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) som fattar sina handelsbeslut vad avser de tidpunkter då återköpen sker oberoende av Latour.

Återköp av aktier kommer att genomföras på Nasdaq Stockholm i enlighet med marknadsmissbruks-förordningen (EU) 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”) samt Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter. Återköp kommer enligt styrelsens beslut att ske genom blockaffärer eller vid flera enskilda tillfällen intill den 30 november 2021 och till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Återköp får ske av högst 150 000 B-aktier. Betalning av aktierna kommer att erläggas kontant. Genomförda förvärv av egna aktier kommer att offentliggöras och anmälas i enlighet med gällande lagar och förordningar samt Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter.

Återköp får inte resultera i att Latours innehav av egna aktier vid någon tid överstiger 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget. Vid tidpunkten för detta pressmeddelande uppgår det totala antalet registrerade aktier i bolaget till 639 840 000 och Latours innehav uppgår till 367 200 B-aktier.

Göteborg, 9 november 2021

Johan Hjertonsson, VD och koncernchef Latour, 0702 29 77 93
Anders Mörck, CFO Latour, 0706 46 52 11

Denna information är sådan som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 november 2021, kl. 17.35 CET.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 92 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 17 miljarder kronor.