Bokslutskommuniké 2019

Delårsperioden 1 januari – 31 december 2019

• Substansvärdet ökade med 7,8 (8,6) procent och uppgick till 6.129 (5.923) Mkr motsvarande 135 (130) kronor per aktie
  • SIX Return Index steg med 35,0 procent (sjönk med 4,4 procent)
  • Resultatet per aktie uppgick till 10,03 (10,87) kronor
  • Föreslagen utdelning om 6,00 (5,50) kronor per aktie, uppdelad på två utbetalningar

Fjärde kvartalet 2019

• Substansvärdet ökade med 7,6 procent

SUBSTANSVÄRDETS FÖRDELNING DEN 31 DECEMBER 2019

Antal aktier Ägarandel kapital, % Kurs, kr[1] Marknads- värde, Mkr   Kr/aktie Andel, %
Bilia 8 986 215 8,7 106,00 953 21 15,5
Scandi Standard 10 100 000 15,3 74,60 753 17 12,3
Fabege 4 100 000 1,2 155,80 639 14 10,4
SEB 3 800 000 0,2 87,92 334 7 5,5
Attendo 6 136 824 3,8 54,05 332 7 5,4
Storebrand[2] 4 500 000 1,0 73,02 329 7 5,4
Ins Insurance Group[2] 36 882 371 24,9 6,98 258 6 4,2
Bahnhof 10 000 000 9,3 25,70 257 6 4,2
NRC Group[2] 4 000 000 7,4 60,19 241 5 3,9
Övriga noterade värdepapper       1 203 26 19,6
Summa noterade värdepapper       5 621 124 91,7

Onoterade värdepapper       - - -
Övriga tillgångar och skulder, netto[3]       508 11 8,3
Totalt       6 129 135 100,0

SUBSTANSVÄRDET ÖKADE MED 7,8 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 31 december 2019 till 6.129 Mkr (5.923 Mkr den 31 december 2018) motsvarande 135 kronor per aktie[4], vilket är en ökning med 7,8 procent justerat för lämnad utdelning sedan utgången av 2018 (130 kronor per aktie den 31 december 2018). Detta är 27,2 procentenheter sämre än SIX Return Index som steg med 35,0 procent under motsvarande period. Under årets fjärde kvartal ökade substansvärdet med 7,6 procent. SIX Return Index steg under motsvarande period med 9,7 procent.

Året kännetecknades av en god riskaptit och en mycket stark börsuppgång i ljuset av en fortsatt lågräntemiljö och ytterligare stimulansåtgärder från centralbankerna. Öresunds värdepappersportfölj hängde dock inte med i uppgången. En handfull bolag i värdepappersportföljen har dessutom haft det tufft på grund av såväl bransch- som företagsspecifika orsaker. Vi har en fortsatt stark tro på våra portföljbolag och tror att flera av dem är väl rustade för att utvecklas bra framöver.

Större[5] positiv påverkan på substansvärdet under 2019 hade innehaven i Bilia, Fabege, Scandi Standard, Ovzon, Svolder och Intrum. Större negativ påverkan på substansvärdet under året hade innehaven i Catena Media och Projektengagemang.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 31 december 2019 var 135,40 kronor (129,40 kronor den 31 december 2018), vilket innebar en totalavkastning, justerad för lämnad utdelning, om 9 (5) procent under 2019.

Bokslutskommunikén (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 24 januari 2020

Styrelsen och verkställande direktören

Denna bokslutskommuniké har ej varit föremål för översiktlig granskning av företagets revisorer.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2020 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Aktierna är noterade på Oslo Börs och kursen per aktie i norska kronor var i Storebrand 69,02, Insr Insurance Group 6,60 och NRC Group 56,90.

[3] Varav likvida medel uppgick till 510 Mkr.

[4] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 31 december 2019 hade totalt 400.754 Öresundaktier syntetiskt återköpts till en genomsnittlig köpkurs om 124 kronor per aktie.

[5] Överstigande 50 Mkr.