Bokslutskommuniké 2021

Helåret 2021

• Substansvärdet ökade med 22,1 procent (minskade med 2,3 procent) och uppgick till 6.678 (5.687) Mkr motsvarande 147 (125) kronor per aktie
  • SIX Return Index steg med 39,3 (14,8) procent
  • Resultatet per aktie uppgick till 27,78 (-3,72) kronor
  • Föreslagen utdelning om 6,50 (6,00) kronor per aktie, uppdelad på två utbetalningar

Fjärde kvartalet 2021

• Substansvärdet ökade med 3,8 procent

SUBSTANSVÄRDETS FÖRDELNING DEN 31 DECEMBER 2021

Antal aktier Ägarandel kapital, % Kurs, kr[1] Marknads-värde, Mkr Kr/aktie Andel, %
Bilia 9 860 000 9,6 160,20 1 580 35 23,7
Stenhus Fastigheter 20 729 777 8,3 29,60 614 13 9,2
Musti Group[2] 1 710 309 5,1 316,01 540 12 8,1
Catena Media[3] 5 700 000 7,5 52,48 476 10 7,1
Scandi Standard 10 100 000 15,3 41,05 415 9 6,2
SEB 3 100 000 0,1 125,90 390 9 5,8
Bahnhof 7 375 000 6,9 38,65 285 6 4,3
Nordnet 1 600 000 0,6 173,40 277 6 4,2
Fabege 1 800 000 0,5 151,65 273 6 4,1
Övriga noterade värdepapper 1 018 22 15,2
Summa noterade värdepapper 6 248 137 93,6
Onoterade värdepapper 234 5 3,5
Övriga tillgångar och skulder, netto[4] 196 4 2,9
Totalt 6 678 147 100,0
SUBSTANSVÄRDET ÖKADE MED 22,1 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 31 december 2021 till 6.678 Mkr (5.687 Mkr den 31 december 2020) motsvarande 147 kronor per aktie[5], vilket är en ökning med 22,1 procent justerat för lämnade utdelningar sedan utgången av 2020 (125 kronor per aktie den 31 december 2020). Detta är 17,2 procentenheter sämre än SIX Return Index som steg med 39,3 procent under motsvarande period. Under årets fjärde kvartal ökade substansvärdet med 3,8 procent justerat för lämnad utdelning. SIX Return Index steg under motsvarande period med 12,4 procent.

Större positiv påverkan, överstigande 50 Mkr, på substansvärdet under 2021 hade innehaven i Bilia, Stenhus Fastigheter, Catena Media, SEB, Musti Group, Nordnet, Storebrand och Fabege. Större negativ påverkan på substansvärdet under året hade innehaven i Scandi Standard, Q-linea, NRC Group och Ovzon.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 31 december 2021 var 145,80 kronor (124,40 kronor den 31 december 2020), vilket innebar en totalavkastning om 22 (-3) procent under 2021.

Marknadsutveckling

Under 2021 ökade aktiviteten i den globala ekonomin markant och återöppningen av samhällen i kombination med massiva stimulanser från regeringar och centralbanker fungerade som ekonomiskt bränsle. Aktiemarknaderna uppskattade detta och fortsatte att utvecklas positivt. Återgången till ett mer normaliserat samhällstillstånd, i kombination med fortsatta stimulanser, resulterade i en stark global tillväxt, vilket innebär att världsekonomin är tillbaka på pre-pandemiska nivåer. Detta skapar förutsättningar för en fortsatt god ekonomisk utveckling, men innebär samtidigt en ökad risk för ekonomisk överhettning.

När vi lämnar det fjärde kvartalet bakom oss kan vi konstatera att aktiemarknaderna, som haft en oerhört stark utveckling under året, har sett orosmoln i ekonomin i form av högre råvaru- och energipriser, problem i de globala försörjningskedjorna och stigande fraktpriser. Detta har gjort att inflationen har rört sig uppåt i snabb takt. Förväntningar om fortsatta leveransstörningar i den globala handeln och brist på halvledarkomponenter framöver gör att den lättvindiga synen på inflationen har börjat ifrågasättas. Den amerikanska centralbanken har signalerat om minskade obligationsköp, så kallad tapering, och räntehöjningar framöver vilket vi ser som både klokt och som ett friskhetstecken. Konsensus är att världsekonomin fortsätter att utvecklas väl, även om förnyad smittspridning, fortsatt risk för handelskonflikter och geopolitiska oroshärdar ökar osäkerheten.

Efter ett antal år av uppgång på världens aktiemarknader är värderingarna varierande men generellt sett höga vilket kan bli utmanande vid en alltför kraftig ränteuppgång. Vi tror dock på ett fortsatt gynnsamt konjunkturläge men med en relativt god vinstutveckling. Huruvida marknaden är villig att fortsätta betala rådande höga värderingsmultiplar när vinsterna ökar i en långsammare takt än 2021 återstår att se - men med den nuvarande höga inflationen är det inte helt säkert. Öresunds strategi med att utöva ett aktivt ägarskap och långsiktigt utveckla portföljbolagen ligger fast. I en föränderlig omvärld som denna är det av ännu större vikt att investera i bolag med konkurrenskraftiga affärsmodeller till attraktiva värderingar.

Bokslutskommunikén (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 27 januari 2022

Styrelsen och verkställande direktören

Denna bokslutskommuniké har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 januari 2022 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Aktierna är noterade på Nasdaq Helsingfors och kursen per aktie i euro var 30,90.

[3] Uppgifterna avseende ”Marknadsvärde, Mkr”, ”Kr/aktie” och ”Andel, %” inkluderar även värdet av 5.110.207 innehavda teckningsoptioner till en kurs om 34,60 kronor per teckningsoption.

[4] Varav likvida medel uppgick till 202 Mkr.

[5] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 31 december 2021 uppgick antalet syntetiskt återköpta egna aktier till 843.584 till en genomsnittlig köpkurs om 151 kronor per aktie.