Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

Delårsperioden 1 januari – 31 mars 2023

• Substansvärdet ökade med 4,4 procent och uppgick till 4.915 Mkr motsvarande 108 kronor per aktie
  • Resultatet per aktie uppgick till 4,59 (–24,74) kronor
SUBSTANSVÄRDETS FÖRDELNING DEN 31 MARS 2023
Antal aktier Ägarandel kapital, % Kurs, kr[1] Marknads-värde, Mkr Kr/aktie Andel, %
Bilia 9 860 000 10,2 127,90 1 261 28 25,7
Scandi Standard 10 100 000 15,3 51,80 523 12 10,6
Bahnhof 7 375 000 6,9 41,30 305 7 6,2
Stenhus Fastigheter 30 000 000 8,1 9,70 291 6 5,9
BioArctic 1 000 000 1,1 251,20 251 6 5,1
Catena Media[2] 5 700 000 7,2 31,50 251 6 5,1
SEB 2 100 000 0,1 114,55 241 5 4,9
Handelsbanken 1 750 000 0,1 89,78 157 3 3,2
Tele2 1 500 000 0,2 103,10 155 3 3,1
Övriga noterade värdepapper 300 7 6,1
Summa noterade värdepapper 3 987 88 81,1
Onoterade värdepapper 369 8 7,5
Övriga tillgångar och skulder, netto[3] 559 12 11,4
Totalt 4 915 108 100,0
SUBSTANSVÄRDET ÖKADE MED 4,4 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 31 mars 2023 till 4.915 Mkr (4.707 Mkr den 31 december 2022) motsvarande 108 kronor per aktie[4], vilket är en ökning med 4,4 procent sedan utgången av 2022 (104 kronor per aktie den 31 december 2022). Detta är 4,3 procentenheter sämre än SIX Return Index som steg med 8,7 procent under motsvarande period.

Större positiv påverkan, överstigande 50 Mkr, på substansvärdet under delårsperioden 1 januari – 31 mars 2023 hade innehaven i Bilia och Catena Media. Större negativ påverkan på substansvärdet under delårsperioden hade innehavet i Ovzon.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 31 mars 2023 var 118,40 kronor (107,60 kronor den 31 december 2022), vilket innebar en totalavkastning om 10 (–12) procent under delårsperioden.

MARKNADSUTVECKLING

Inledningen av 2023 har präglats av fortsatt geopolitisk oro. Vi ser inte någon lösning på kriget i Ukraina och vi ser en försämrad relation mellan Kina och USA. Den höga inflationen har resulterat i återkommande räntehöjningar från centralbanker världen över. Räntehöjningarna har även orsakat problem såväl för flera amerikanska regionala banker som för Credit Suisse. Bankernas problem kommer att strama åt tillgången på krediter ytterligare. Såväl konsumtion som investeringar bör således bromsa in och den globala tillväxten avta. Det är dock svårt att avgöra hur snabbt inflationen kommer att falla. Vi befinner oss med andra ord i ett osäkert läge. Samtidigt har signaler om att inflationen på sikt återgår till mer normala nivåer skapat spekulationer om räntesänkningar längre fram, vilket har resulterat i uppgångar på de globala aktiemarknaderna under det första kvartalet trots svag konjunktur och bankoro. Öresunds bolag i värdepappersportföljen påverkas självklart av utvecklingen som sker i vår omvärld och därför har flera av Öresunds portföljbolag vidtagit åtgärder för att öka såväl den operativa som den finansiella flexibiliteten. I en turbulent och komplex omvärld som denna är det ännu viktigare att investera i bolag med konkurrenskraftiga affärsmodeller till attraktiva värderingar.

Delårsrapporten (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 18 april 2023

Nicklas Paulson

Frågor besvaras av Nicklas Paulson, telefon 08-402 33 00.

Denna delårsrapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2023 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Uppgifterna avseende ”Marknadsvärde, Mkr”, ”Kr/aktie” och ”Andel, %” inkluderar även värdet av 5.110.207 innehavda teckningsoptioner till en kurs om 13,98 kronor per teckningsoption.

[3] Varav likvida medel uppgick till 556 Mkr.

[4] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 31 mars 2023 uppgick antalet syntetiskt återköpta egna aktier till 1.024.123 till en genomsnittlig köpkurs om 115 kronor per aktie.