Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Delårsperioden 1 januari – 31 mars 2024

• Substansvärdet ökade med 4,9 procent och uppgick till 4.873 Mkr motsvarande 107 kronor per aktie
  • SIX Return Index steg med 7,9 procent

Övriga tillgångar och skulder, netto[2] 355 8 7,3
Totalt 4 873 107 100,0

SUBSTANSVÄRDET ÖKADE MED 4,9 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 31 mars 2024 till 4.873 Mkr (4.644 Mkr den 31 december 2023) motsvarande 107 kronor per aktie[3], vilket är en ökning med 4,9 procent sedan utgången av 2023 (102 kronor per aktie den 31 december 2023). Detta är 2,9 procentenheter sämre än SIX Return Index som steg med 7,9 procent under motsvarande period.

Större positiv påverkan, överstigande 50 Mkr, på substansvärdet under delårsperioden 1 januari – 31 mars 2024 hade innehaven i Scandi Standard, Bilia och Bahnhof. Någon större negativ påverkan på substansvärdet hade inte något av innehaven under delårsperioden.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 31 mars 2024 var 117,40 kronor (106,80 kronor den 31 december 2023), vilket innebar en totalavkastning om 10 (10) procent under delårsperioden.

MARKNADSUTVECKLING

Inledningen av 2024 har präglats av en stark aktiemarknad drivet av en kombination av något positivare konjunktur än väntat samtidigt som centralbankerna signalerar att de är färdiga med räntehöjningarna. Den geopolitiska situationen i världen är fortfarande utmanande och vi ser ingen ljusning i vare sig Ukraina eller Gaza och vi noterar även att attacker mot fartyg i Röda havet har orsakat ökade transportkostnader. Trots geopolitisk oro samt tidigare genomförda räntehöjningar har arbetsmarknaden fortsatt att utvecklats väl i USA och många andra länder. Inköpschefsindex ISM Manufacturing översteg nivån 50 i mars vilket indikerar att situationen inom amerikansk tillverkningsindustri har stabiliserats. Något bättre konjunktur och en inflation som faller långsammare än förväntningarna har dock resulterat i högre långräntor under kvartalet. Även om centralbankerna förefaller vara färdiga med räntehöjningarna kan det dröja något längre än marknaden hoppats på innan de börjar sänka räntan.

Utvecklingen under första kvartalet har resulterat i att cykliska bolag har gått bättre än defensiva och räntekänsliga bolag, exempelvis har verkstadsaktier utvecklats bättre än fastigheter eller telekom. I USA har den cykliska ”tech hardware”-sektorn utvecklats bra, främst drivet av starka rapporter från leverantörer av AI-chip. Uppgången på aktiemarknaden har varit bredare med förnyat intresse för mindre och medelstora bolag som halkade efter under hösten 2023. Vi tror att det är fortsatt bäst värde i medelstora bolag med stabila kassaflöden och ser goda förutsättningar för att dessa kommer utvecklas bättre än index under resten av året.

Delårsrapporten (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 11 april 2024

Nicklas Paulson

Frågor besvaras av Nicklas Paulson, telefon 08–402 33 00.

Denna delårsrapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 april 2024 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Varav likvida medel uppgick till 335 Mkr.

[3] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 31 mars 2024 uppgick antalet syntetiskt återköpta egna aktier till 1.057.840 till en genomsnittlig köpkurs om 98 kronor per aktie.