Delårsrapport 1 januari–30 juni 2024

Delårsperioden 1 januari–30 juni 2024

• Substansvärdet ökade med 10,7 procent och uppgick till 4.980 Mkr motsvarande 110 kronor per aktie
  • SIX Return Index steg med 10,6 procent
  • Resultatet per aktie uppgick till 10,91 (–0,54) kronor

Andra kvartalet 2024

• Substansvärdet ökade med 5,5 procent
  • SIX Return Index steg med 2,5 procent
SUBSTANSVÄRDETS FÖRDELNING DEN 30 JUNI 2024
Antal aktier Ägarandel kapital, % Kurs, kr[1] Marknads-värde, Mkr Kr/aktie Andel, %
Noterade värdepapper
Bilia 9 860 000 10,2 141,30 1 393 31 28,0
Scandi Standard 10 100 000 15,3 77,80 786 17 15,8
Bahnhof 8 000 000 7,4 50,80 406 9 8,2
Stenhus Fastigheter 33 016 084 8,9 10,62 351 8 7,0
Ovzon 13 527 970 12,1 18,64 252 6 5,1
Handelsbanken 2 300 000 0,1 100,90 232 5 4,7
Securitas 2 000 000 0,3 104,90 210 5 4,2
SEB 1 300 000 0,1 156,40 203 4 4,1
Ericsson 2 500 000 0,1 65,82 165 4 3,3
Scandic Hotels 2 512 500 1,3 63,95 161 4 3,2
Övriga noterade värdepapper 368 8 7,4
Summa noterade värdepapper 4 526 100 90,9
Onoterade värdepapper 273 6 5,5
Övriga tillgångar och skulder, netto[2] 22 0 0,5
Totalt, före återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning 4 821 106 96,8
Återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning[3] 159 4 3,2
Totalt, efter återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning[3] 4 980 110 100,0
SUBS TANSVÄRDET ÖKADE MED 10,7 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 30 juni 2024 till 4.980 Mkr (4.644 Mkr den 31 december 2023) motsvarande 110 kronor per aktie[4], vilket är en ökning med 10,7 procent justerat för lämnad utdelning sedan utgången av 2023 (102 kronor per aktie den 31 december 2023). Detta är 0,1 procentenheter bättre än SIX Return Index som steg med 10,6 procent under motsvarande period. Under årets andra kvartal ökade substansvärdet med 5,5 procent justerat för lämnad utdelning. SIX Return Index steg under motsvarande period med 2,5 procent.

Större positiv påverkan, överstigande 50 Mkr, på substansvärdet under delårsperioden 1 januari–30 juni 2024 hade innehaven i Scandi Standard, Bahnhof, Bilia och Ovzon. Större negativ påverkan på substansvärdet under delårsperioden hade innehaven i Catena Media och det onoterade Senergia Nordic.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 30 juni 2024 var 124,60 kronor (106,80 kronor den 31 december 2023), vilket innebar en totalavkastning om 20 (–2) procent under delårsperioden.

MARKNADSUTVECKLING

Det första halvåret 2024 har präglats av en stark aktiemarknad drivet av en kombination av något positivare konjunktur än befarat samtidigt som centralbankerna signalerar att de är färdiga med räntehöjningarna och i flera fall, inklusive Sverige, har centralbankerna även börjat att sänka räntan. Än viktigare är dock marknadens stora intresse för tillväxtteman som till exempel AI-chips eller här hemma i Skandinavien för Novo Nordisks viktminskningsmedicin.

Den geopolitiska situationen i världen är fortfarande utmanande och vi ser ingen ljusning i vare sig Ukraina eller Gaza och det sker även fler attacker mot fartyg i Röda havet vilket har orsakat fortsatt ökade transportkostnader. Flera metaller som till exempel koppar har stigit i pris, om än under stor volatilitet. Handelshinder mellan länder är snarare på väg upp än ned. Cykliskt är inflationen på väg ned på grund av något svagare konjunktur men strukturellt verkar inflationen snarare bita sig fast vilket gör att fallet för inflation går långsammare än många hoppats på. Kärninflationen, exklusive mat och energi, är fortfarande drygt 3 procent i USA vilket den amerikanska centralbanken anser är lite för högt och därför har de signalerat att man troligtvis skjuter på att börja sänka räntan mot slutet av året. Under året har långräntorna gått upp något på båda sidorna av Atlanten. På grund av lite högre obligationsräntor under första halvåret har den räntekänsliga fastighetssektorn blivit förlorare. Uppgången på Stockholmsbörsen har varit bred med många sektorer som stigit där både små och stora bolag har deltagit i uppgången. Ett förnyat intresse för mindre och medelstora bolag som halkade efter under hösten 2023 kan skönjas. Vi tror att det fortsatt är bäst värde i medelstora bolag med stabila kassaflöden och ser goda förutsättningar för att dessa kommer utvecklas bättre än index under resten av året.

Delårsrapporten (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 9 juli 2024

Styrelsen och verkställande direktören

Frågor besvaras av Nicklas Paulson, verkställande direktör, telefon 08 – 402 33 00.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 juli 2024 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Varav likvida medel uppgick till 166 Mkr.

[3] Årsstämman den 17 april 2024 beslutade om utdelning till aktieägarna om 7,00 kronor per aktie uppdelat på två utbetalningstillfällen om vardera 3,50 kronor per aktie, motsvarande totalt 318 Mkr. I april 2024 utbetalades 159 Mkr och i oktober 2024 beräknas den andra utdelningen om 159 Mkr att utbetalas.

[4] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 30 juni 2024 uppgick antalet syntetiskt återköpta egna aktier till 1.021.561 till en genomsnittlig köpkurs om 111 kronor per aktie.