Delårsrapport 1 januari–30 september 2024

Delårsperioden 1 januari–30 september 2024

• Substansvärdet ökade med 10,5 procent och uppgick till 4.973 Mkr motsvarande 109 kronor per aktie
  • SIX Return Index steg med 15,2 procent
  • Resultatet per aktie uppgick till 10,74 (–4,45) kronor

Tredje kvartalet 2024

• Substansvärdet minskade med 0,1 procent
  • SIX Return Index steg med 4,2 procent

SUBSTANSVÄRDETS FÖRDELNING DEN 30 SEPTEMBER 2024
Antal aktier Ägarandel kapital, % Kurs, kr[1] Marknads-värde, Mkr Kr/aktie Andel, %
Noterade värdepapper
Bilia 9 860 000 10,2 120,30 1 186 26 23,9
Scandi Standard 10 100 000 15,3 84,00 848 19 17,1
Bahnhof 7 942 920 7,4 53,80 427 9 8,6
Stenhus Fastigheter 33 016 084 8,9 12,94 427 9 8,6
Securitas 2 000 000 0,3 129,10 258 6 5,2
Ovzon 13 527 970 12,1 15,44 209 5 4,2
Handelsbanken 2 000 000 0,1 104,15 208 5 4,2
Ericsson 2 500 000 0,1 76,74 192 4 3,9
Scandic Hotels 2 512 500 1,1 70,65 178 4 3,6
SEB 1 000 000 0,0 155,30 155 3 3,1
Övriga noterade värdepapper 236 5 4,8
Summa noterade värdepapper 4 325 95 87,0
Onoterade värdepapper 250 5 5,0
Övriga tillgångar och skulder, netto[2] 239 5 4,8
Totalt, före återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning 4 814 106 96,8
Återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning[3] 159 4 3,2
Totalt, efter återlagd beslutad ännu ej utbetald utdelning[3] 4 973 109 100,0
SUBSTANSVÄRDET ÖKADE MED 10,5 PROCENT

Koncernens substansvärde uppgick den 30 september 2024 till 4.973 Mkr (4.644 Mkr den 31 december 2023) motsvarande 109 kronor per aktie[4], vilket är en ökning med 10,5 procent justerat för lämnad utdelning sedan utgången av 2023 (102 kronor per aktie den 31 december 2023). Detta är 4,7 procentenheter sämre än SIX Return Index som steg med 15,2 procent under motsvarande period. Under årets tredje kvartal minskade substansvärdet med 0,1 procent. SIX Return Index steg under motsvarande period med 4,2 procent.

Större positiv påverkan, överstigande 50 Mkr, på substansvärdet under delårsperioden 1 januari–30 september 2024 hade innehaven i Scandi Standard, Bahnhof, Stenhus Fastigheter och Securitas. Större negativ påverkan på substansvärdet under delårsperioden hade innehaven i onoterade Senergia Nordic samt Bilia och BioArctic.

Öresunds börskurs (senaste betalkurs) den 30 september 2024 var 127,60 kronor (106,80 kronor den 31 december 2023), vilket innebar en totalavkastning om 23 (–9) procent under delårsperioden.

MARKNADSUTVECKLING

Det tredje kvartalet 2024 präglades av en volatil aktiemarknad med rejäla börsfall i början av augusti och med en stark återhämtning därefter. Orsaken till börsfallet i början av augusti var resultatet av flera faktorer: (i) Börsen hade gått upp mycket samtidigt som konjunkturen under sommaren åter verkade avmattas, (ii) svag statistik släpptes från USA i form av inköpschefsindex och arbetsmarknadssiffror med färre nya arbetstillfällen och stigande arbetslöshet och (iii) det blev allt mer uppenbart för aktiemarknaden att Federal Reserve kommer att börja sänka räntan samtidigt som Bank of Japan höjde sin ränta vilket resulterade i att japanska yen steg kraftigt i värde. Det senare blev ett problem för marknaden då många finansierat aktieköp, råvaruköp och utländska statsobligationer med lån i yen. De kraftiga valutarörelserna tvingade därför många spekulanter att stänga sina positioner vilket bidrog till ökad volatilitet.

Efter börsens nedgång i början av augusti återhämtade sig börsen successivt. Federal Reserve levererade en första räntesänkning i september med 50 punkter. Riksbanken började sänka räntan redan i maj och har nu sänkt tre gånger i år. Avkastningskurvan i USA (10-årsräntan minus 2-årsräntan) har varit negativ sedan sommaren 2022 men har nu vänt och åter blivit positiv. När avkastningskurvan är negativ under en längre period har detta historiskt indikerat att ekonomin och inflationen bromsar upp och det finns en förhöjd risk för recession. Att Federal Reserve börjat sänka räntan indikerar ofta en svagare konjunktur och kan vara en orsak till att dollarn förlorat i värde under det tredje kvartalet.

I början av sommaren var börsen fokuserad på tillväxt kring AI och andra tillväxtområden och värderingarna av dessa bolag var höga. Sedan börsnedgången i augusti upplever vi marknadsåterhämtningen som bredare. Även defensiva aktier och småbolag har haft en bra utveckling. Detta bör vara ett börsklimat som gynnar Öresund framöver. I Öresunds portfölj har de lönsamma, kassaflödespositiva medelstora till lite större bolagen haft en bra utveckling i år, såsom Scandi Standard, Bahnhof, Stenhus Fastigheter, Securitas, Scandic Hotels och Tele2. Dock har några av våra olönsamma tillväxtbolag haft det lite tuffare. Även bilindustrin är en bransch där det varit mycket pessimism kring nybilsförsäljningen. Bilia har påverkats av detta trots att en väsentlig del av resultatet i Bilia kommer från den stabila och konjunkturokänsliga serviceaffären och inte från nybilsförsäljningen. Vår bedömning är att Bilia är, givet lägre räntor, väl positionerat för en vändning i konjunkturen. Konsumentbolagen har historiskt haft vikande vinster i början på en konjunkturavmattning för att sedan vara bland de första som vänder medan verkstadsbolagen ofta har en viss fördröjning. Relativt sett bör därför konsumentbolagen, som utgör en stor andel av Öresunds portfölj, utvecklas bättre än verkstadsbolagen vid en konjunkturvändning. Trots att Öresund varit strukturellt underviktade i verkstad den senaste tiden, vilket vi tror är rätt givet dagens marknadsläge, bör detta adresseras över tid.

Vidare har Öresund fokuserat på att öka likviditeten i portföljen för att ha flexibilitet och beredskap att agera om attraktiva investeringsmöjligheter uppstår. Sammantaget tror vi att det fortsatt är bäst värde i likvida medelstora bolag med stabila kassaflöden och ser goda förutsättningar för att dessa kommer utvecklas bättre än index det kommande året. Det är här vårt fokus ligger.

Delårsrapporten (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk.

Stockholm den 9 oktober 2024

Nicklas Paulson

Frågor besvaras av Nicklas Paulson, telefon 08–402 33 00.

Denna delårsrapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Denna information är sådan som Investment AB Öresund (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 oktober 2024 klockan 08.00 CET.

[1] Baserat på sista köpkurs under ordinarie handel.

[2] Varav likvida medel uppgick till 377 Mkr.

[3] Årsstämman den 17 april 2024 beslutade om utdelning till aktieägarna om 7,00 kronor per aktie uppdelat på två utbetalningstillfällen om vardera 3,50 kronor per aktie, motsvarande totalt 318 Mkr. I april 2024 utbetalades 159 Mkr och i oktober 2024 beräknas den andra utdelningen om 159 Mkr att utbetalas.

[4] Substansvärdet per aktie är beräknat på 45.457.814 aktier, vilket motsvarar det registrerade antalet aktier i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”). Den 30 september 2024 uppgick antalet syntetiskt återköpta egna aktier till 1.014.428 till en genomsnittlig köpkurs om 111 kronor per aktie.