Hög anslutning i Öresunds inlösenerbjudande

• Aktieägare i Öresund har anmält 25.341.720 aktier i Öresund för inlösen, motsvarande en anslutningsgrad om 92,8 procent, i det inlösenerbjudande som avslutades den 24 januari 2012.
  • Aktieägare som har valt att delta i erbjudandet kommer att tilldelas aktier i det nybildade bolaget Creades.

Bakgrund

Vid en extra bolagsstämma i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) den 16 december 2011 beslutades att Öresund skall delas i två bolag, genom att tillgångar och skulder motsvarande cirka 59 procent av Öresunds substansvärde förs över till ett nytt bolag som skiftas ut till aktieägarna genom ett inlösenerbjudande. Det nya bolaget, Creades AB (publ) (”Creades”), kommer att listas på First North den 22 februari 2012.

Anslutning i inlösenerbjudandet

Inlösenerbjudandet omfattade totalt 27.311.240 aktier i Öresund (justerat för de syntetiskt återköpta aktierna i Öresund som dras in genom beslut vid bolagsstämman den 16 december 2011). Vid anmälningsperiodens slut har 25.341.720 aktier i Öresund anmälts för inlösen, vilket motsvarar en anslutningsgrad om 92,8 procent. Efter inlösenerbjudandets fullföljande, och efter avdrag för de syntetiskt återköpta aktierna i Öresund som dras in genom beslut vid bolagsstämman den 16 december 2011, kommer det totala antalet utestående aktier och röster i Öresund att uppgå till 23.818.513 aktier och röster. Öresund kommer att kvarstå som ägare till 1.969.520 aktier i Creades, vilket motsvarar 7,2 procent av aktierna i Creades.

Handel i inlösenaktier och redovisning av inlösenlikvid

Handel i inlösenaktier påbörjas i dag, den 1 februari 2012, och avslutas den 14 februari 2012. Redovisning av inlösenlikvid sker genom att inlösenaktierna omvandlas till aktier i Creades omkring den 21 februari 2012.

Courtagefri försäljning av inlösenrätter

I den courtagefria försäljningen av inlösenrätter uppgick den genomsnittliga försäljningsintäkten till 2,34 kronor per inlösenrätt. Likvid för de inlösenrätter som har avyttrats genom den courtagefria försäljningen har redovisats till berörda aktieägare den 25 januari 2012.

Stockholm den 1 februari 2012

Fredrik Grevelius

Frågor besvaras av Fredrik Grevelius, telefon 08 – 402 33 00.

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.