Öresund avyttrar del av innehavet i Klarna - markant värdeökning

Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) har i samband med att DST och General Atlantic investerar i Klarna Holding AB (”Klarna”) valt att avyttra del av sitt innehav i Klarna.

Avyttringen sker till ett pris per aktie som värderar Öresunds aktieinnehav i Klarna före avyttringen till 765 Mkr, vilket kan jämföras med en värdering om 377 Mkr vid senaste kvartalsskiftet per den 30 september 2011. Värdeökningen motsvarar en ökning av Öresunds substansvärde om 8 kronor per aktie.

Initialt avyttrar Öresund 19 procent av sitt innehav i Klarna mot en köpeskilling om 143 Mkr. Öresund har även ingått avtal om avyttring av ytterligare aktier i Klarna motsvarande 27 procent av Öresunds innehav före avyttringarna mot en köpeskilling om 207 Mkr. Denna överlåtelse är villkorad av att den nye ägaren godkänns av Finansinspektionen.

Efter dessa transaktioner har Öresund ett ägande i Klarna motsvarande 8 procent efter full utspädning, värderad till 416 Mkr.

Öresunds avkastning på de avyttrade aktierna uppgår till 27 gånger investerat kapital.

För ytterligare information om transaktionen hänvisas till Klarnas webbplats, www.klarna.com

Stockholm den 9 december 2011

Stefan Charette

Frågor besvaras av Stefan Charette, telefon 08 – 402 33 00

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.