Uppdatering avseende krav mot Öresund från HQ AB

I Investment AB Öresund (publ):s (”Öresund”) årsredovisning 2011 lämnas följande upplysningar om krav mot Öresund från HQ AB:

HQ AB har lämnat in en stämningsansökan avseende återbäring av erhållen utdelning från HQ AB avseende räkenskapsåren 2008 och 2009. De mottagna utdelningarna uppgick till 40,6 Mkr respektive 41,6 Mkr. Öresund har ingivit svaromål vari HQ AB:s krav bestrids i sin helhet. HQ AB har dessutom inlett rättsligt förfarande mot Öresund med krav på återbäring av utdelning även avseende räkenskapsåret 2007 om 60,2 Mkr. HQ AB har dock, såvitt avser Öresund, ännu inte redovisat grunderna för kravet. Vidare har HQ AB i ett brev framställt ytterligare krav på återbäring av påstådd värdeöverföring, nu hänförligt till de preferensaktier som Öresund tecknade i HQ Bank den 28 juni 2010, om indikativt cirka 71 Mkr. Båda dessa krav bestrids också av Öresund.

HQ AB har nu inkommit med ett yttrande över Öresunds svaromål samt en stämningsansökan avseende återbäring av erhållen utdelning från HQ AB avseende räkenskapsåret 2007 uppgående till ovannämnda 60,2 Mkr.

I sitt yttrande och i stämningsansökan gör HQ AB vidare gällande att Öresund även är ansvarigt för att täcka bristande återbäring från övriga utdelningsmottagare avseende räkenskapsåren 2007-2009. Anspråket i den delen uppgår primärt till 192,6 Mkr avseende räkenskapsåret 2007 och 227,7 Mkr för räkenskapsåren 2008 och 2009 (eller i motsvarande mån högre belopp om tingsrätten skulle finna att någon av de personer mot vilka HQ AB också framställt återbäringskrav inte är skyldig att återbetala mottagen vinstutdelning).

Öresund bestrider alltjämt de tidigare framställda kraven och kommer även att bestrida samtliga nya krav i sin helhet.

Stockholm den 27 juni 2012

Fredrik Grevelius

Frågor besvaras av Fredrik Grevelius, telefon 08 – 402 33 00

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.