Årsredovisningen för 2021 är nu publicerad

Investor AB har idag publicerat årsredovisningen med integrerad hållbarhetsredovisning för 2021 på www.investorab.com

2021 präglades av covid-19-pandemin, men också av ekonomisk återhämtning och stigande aktiemarknader och som bidrog till att det blev ett starkt år för Investor.

I årsredovisningen, kommenterar Investors ordförande Jacob Wallenberg och vd Johan Forssell situationen i Ukraina.

”Tragiskt nog kommer 2022 för alltid att förknippas med den oprovocerade ryska invasionen av Ukraina, det första stora kriget i Europa på över 80 år. Oavsett hur kriget utvecklas orsakar denna tragedi ett oerhört lidande och dess enorma implikationer för den globala säkerheten kommer helt klart att kasta mörka skuggor i decennier framöver och är en stark påminnelse om dödliga hot mot demokratin. Många företag har inte bara fördömt kriget utan också agerat snabbt för att stödja det ukrainska folket och begränsa sina verksamheter i Ryssland”, skriver Jacob Wallenberg.

Under 2021 fokuserade vi fortsatt på att ytterligare framtidssäkra våra företag så  att de ligger i framkant av stora trender, såsom digitalisering och hållbarhet och är väl positionerade för att överträffa konkurrenterna över tid. Vi skärpte till exempel våra klimatmål och gick med i FN-initiativet "Race to zero".

”Jag är imponerad över hur mycket våra företag redan åstadkommit när det gäller att ställa om processer inom inköp, produktion och distribution till mer lågfossila alternativ. Vid utgången av 2021 hade våra företag minskat sina utsläpp av koldioxid med 49 procent jämfört med 2016”, skriver Jacob Wallenberg.

Våra företag utvecklades väl operationellt och hanterade snabba efterfrågesvängningar liksom omfattande begränsningar i leverantörskedjorna och kunde ändå upprätthålla leveranserna till kunderna. Många av våra företag gjorde viktiga strategiska förvärv och investeringar, samtidigt som de fortsatte att fokusera på agilitet och löpande effektivitetsförbättringar.

”Oavsett hur den globala ekonomin och aktiemarknaden utvecklas står Investor starkt. Vår portfölj består av högkvalitativa företag med ledande positioner på attraktiva marknader och de leds av ytterst kompetenta och erfarna personer. Vi har också en stark finansiell ställning som gör att vi kan tillvarata investeringsmöjligheter inom samtliga affärsområden”, skriver Johan Forssell.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.